Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..
Op dit moment:
  • Zet volledige dekking van CN op SD kaart met Lifetime Update 3 3

Auteur Topic: Zet volledige dekking van CN op SD kaart met Lifetime Update  (gelezen 14910 keer)  Deel 

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
  • Leeftijd: 71
  • Locatie: Amsterdam, Noord-Holland, Nederland, BeNeLux, Europa, enz enz.
  • Geslacht: Man
  • Wie z'n eigen weg gaat wordt niet gauw ingehaald
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
Zet volledige dekking van CN op SD kaart met Lifetime Update
« Gepost op: 09-juni-2012, 12:25:18 »
Of je bij de Lifetime Update werkelijk behoefte hebt aan de volledige dekking moet je je eerst afvragen. Onderaan dit bericht staan verschillende opties waaruit je kan kiezen die waarschijnlijk voldoende dekking geven. Als je toch perse de volledige dekking van City Navigator in je toestel wilt hebben en het er niet in past omdat het toestelgeheugen te klein is, dan kan je de kaarten met de hieronder beschreven handelingen op een micro-SD kaart zetten door Lifetime Updater. Omdat met de Lifetime Update van 2012.40 ook andere bestanden (afhankelijk van toestel 3d kaart, tijdzone, kruispuntenoverzicht enz bv voor de Zumo 660) op je apparaat worden geïnstalleerd, kan je het beste als eerste kiezen voor de kleinste kaartset Belgie, Nederland en Luxemburg van 353.272 kB en de hele installatie op je toestel afronden.

Een truc om de Lifitime Updater te laten denken dat je toestel een groter geheugen heeft gaat als volgt:
Sluit het Garmin toestel aan
Neem een lege micro-SD kaart van 8GB (met 4 GB lukt het misschien ook nog) en stop die in de kaartlezer van je computer.
Maak een map \Garmin op de micro-SD kaart en kopieer daarheen het bestand GarminDevice.xml dat op je toestel staat in de map \Garmin
Haal de USB kabel van je Garmin apparaat
Start de Lifetime Updater
Installeer de Volledige dekking van Europa of een andere versie

Als de installatie gereed is de inhoud op de micro-SD kaart in de map \Garmin:

GMAP3D.IMG (3D gebouwen, alleen bruikbaar voor toestellen die dat ondersteunen zoals een Zumo 660)
gmapprom.gma (certificaat)
gmapprom.img (de kaart).
gmapprom.unl (unlockcodes)
GMAPTZ.IMG (Tijdzones)
map JCV (met de Kruispunt overzichten alleen bruikbaar voor toestellen die dat ondersteunen zoals een Zumo 660)

Het gaat uiteindelijk allemaal om de kaarten, de overige bestanden zijn al bij de voorgaande installatie op je apparaat geplaatst.

Verwijder
GMAPTZ.IMG (Tijdzones)
map JCV (met de Kruispunt overzichten alleen bruikbaar voor toestellen die dat ondersteunen zoals een Zumo 660)

Over blijft:
gmapprom.img (de kaart).

Afrondend:
Op de Micro-SD kaart in map \Garmin: gmapprom.img moet je hernoemen naar gmapsupp.img
Op het toestel in map \Garmin: verwijder gmapprom.img

Om een idee geven welke versies je kan downloaden en de grootte van die bestanden geldend voor City Navigator Europe NT 2012.40 van groot naar klein:

Volledige dekking van Europa 2.509.312 kB
West-Europa 1.975.680 kB
Regio Centraal Europa 1.649.312 kB
Centraal Europa 980.864 kB
Noordoost Europa 969.328 kB
Benelux en Frankrijk 562.572 kB
Belgie, Nederland en Luxemburg 353.272 kB

Volledige dekking van Europa 2.509.312 kB

West-Europa 1.975.680 kB

Regio Centraal Europa 1.649.312 kB

Centraal Europa 980.864 kB

Noordoost Europa 969.328 kB

Benelux en Frankrijk 562.572 kB

Belgie, Nederland en Luxemburg 353.272 kB

Succes

Met dank aan Marco Boelis....van het GPS forum

m.vr.gr.  Ruudje

onderzoek, als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
Re: Zet volledige dekking van CN op SD kaart met Lifetime Update
« Reactie #1 Gepost op: 09-juni-2012, 12:53:18 »
AANVULLING:

Het maakt voor het toestel niet uit waar de kaarten staan. Als je de kaarten zowel intern als extern (op de SD kaart dus) hebt staan, dan ziet het toestel die gewoon als 1 kaart.
Heb je op je toestel verschillende kaarten in gebruik, bv CN en de motorkaart of de fietskaart, dan kun je kiezen welke kaart je aan wilt zetten en dus in gebruik neemt.
m.vr.gr.  Ruudje

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
« Reactie #2 Gepost op: 09-juni-2012, 13:45:01 »
Tot je dienst, Jan. Hierbij nog een belangrijke

AANVULLING:

Het is duidelijk dat je op deze manier van updaten niet beperkt bent in opslagruimte, toch is er wel degelijk een beperking en die is afhankelijk van het type. Ik zal me bij de uitleg beperken tot 2 belangrijke type en wel de Zumo 550 en 660. Van de laatste heb ik de BMW versie maar wat betreft de kaarten zal dat niet veel verschillen met de gewone 660.

De maximale grootte van de file voor de Zumo 550 is beperkt tot 2 Gb. Het gaat dus om GMAPSUPP.IMG
De maximale grootte van de file voor de Zumo 660 is beperkt tot 4 Gb. GMAPSUPP.IMG

Gezien de totale grootte van de volledige dekking Europa dacht ik dat even duidelijk te moeten maken. Ik zou daarom de Europa dekking toch in tweeen splitsen bij gebruik op de Zumo 550 of lager.
m.vr.gr.  Ruudje

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
« Reactie #3 Gepost op: 11-juni-2012, 10:33:36 »
NOG EEN AANVULLING:

Gebruik LifeTimeUpdater niet meer maar optie 2, de Mapupdater dus. LTU is de basis voor veel problemen bij het updaten van kaartmateriaal. Mapupdater heeft die problemen niet.

De basis voor bovenstaande zin is het willen aanpassen van het kaartmateriaal om welke reden dan ook. Het is vanaf deze versie (2013.10) niet meer mogelijk om het volledige kaartenpakket standaard op de Garmin zonder sd-kaart te installeren. Nu had ik de Benelux op de Garmin gezet en het volledige pakket op de sd-kaart. Dat kan prima op voorwaarde dat geen enkel kaartdeel op beide aanwezig is. In mijn geval had ik dus de Benelux zowel op de Garmin 660 als de sd-kaart. Niet doen dus....en dat houdt in dat het meer dan ooit belangrijk is om het kaartmateriaal aan te passen aan de reis. Wil je naar Scandinavie, dan heb je dus niets aan Centraal Europa maar deze is voor een reis naar Polen dus wel geschikt.
Wil je dus je kaartmateriaal aanpassen, gebruik dan Mapupdater....optie 2 dus bij Garmin.nl. Ook al geeft de upgradecode aan dat deze verlopen is, de Mapupdater blijft werken en is ook makkelijker. Je kunt nu dus met deze optie altijd een eerder gemaakte keuze veranderen.
m.vr.gr.  Ruudje

Offline KTN team

• KTN Team
  • KTN Lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-augustus-2012, 08:55:36 »
Hoi Ruud,

Gisteren eindelijk even tijd en zin gehad om het kaart materiaal op de SD te zetten.

Het is gelukt om heel Europa op de SD te zetten voor de zumo 550 niet omdat het nodig is maar
wel leuk,en moet zeggen dat het ook een stuk sneller gaat dan de kaarten updaten op de zumo zelf,
ik was met 15 minuten klaar.

Maar ik heb nog wel een vraag/opmerking, als je het zo op deze manier kan doen heb je toch eigenlijk
geen life time updater meer nodig.
Ik bedoel daarmee, als 1 iemand de LTU heeft kan hij op deze manier voor iedereen de kaarten updaten
of zie ik dat verkeerd.

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
« Reactie #5 Gepost op: 04-augustus-2012, 09:29:07 »
Hoi Ger, duik ik even in en kom ik op terug.......................[still waiting for you]
m.vr.gr.  Ruudje

wouter58

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 04-augustus-2012, 15:31:06 »
ger volgens mij moet je voor die life time update je zumo aansluiten
maar er zijn zat versies te downloaden via newsgroepen toen de laatste versie van de europa map kwam stond hij 1 uur later al op een newsserver gekraakt en wel ready for use als je dan je sd kaartje ff in de labtop schuift duurt het copieeren nog korte

Offline KTN team

• KTN Team
  • KTN Lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-augustus-2012, 15:34:22 »
Wouter,

Als je het doet zoals Ruud beschreven heeft en het bestand  GarminDevice.xml op een sd kaart zet
dan denkt LTU dat de SD kaart de zumo is.

wouter58

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04-augustus-2012, 15:37:04 »
ok had ik overheen gelezen

Offline KTN team

• KTN Team
  • KTN Lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-maart-2014, 13:45:21 »
Het gaat uiteindelijk allemaal om de kaarten, de overige bestanden zijn al bij de voorgaande installatie op je apparaat geplaatst.

Verwijder
GMAPTZ.IMG (Tijdzones)

Over blijft:
gmapprom.img (de kaart).

Even een aanvulling op het begin van het topic.

Bij de zumo 550 moet je tegenwoordig van het volgende de naam hernoemen inplaats van te verwijderen.

Hernoem op de micro-SD kaart in map \Garmin
-bestand gmapprom.img naar gmapsupp.img (de kaart)
-bestand gmapprom.gma naar gmapsupp.gma (certificaat, indien van toepassing)
-bestand gmapprom.unl naar gmapsupp.unl (unlockcodes)

Als je dit niet doet werkt het niet meer.

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
« Reactie #10 Gepost op: 22-maart-2015, 15:41:42 »
Zo, ik zag dat er weer een kaartupdate was, 2015.40 deze keer, en aangezien ik een lifetime update heb dacht ik deze maar eens te moeten installeren. Ik deed dit eerst via Garmin Expresse en hing gewoon mijn BMW Navigator 4 (Zumo 660 met extra optie's) aan de computer en kwam er na 2 uur updaten achter dat de ruimte op de Navigator te klein was. Kaarten konden niet geïndexeerd worden dus was het tijd om mijn eigen hierboven omschreven werkwijze toe te gaan passen. Eerst maar eens een nieuwe kaart erin gezet, 32Gb met een hoge leessnelheid. De kaartupdate maar rechtstreeks op de SD kaart gezet en dat werkte niet helemaal naar behoren. Er bleken dus 2 kaarten naast elkaar te bestaan, 1 op de Navigator zelf en een nieuwe op de SD kaart. Nu kun je die nieuwe kaart gewoon naar de Navigator schrijven maar dat wilde ik dus niet doen. Ruimte zat op de SD kaart en niet in de Navigator en ruimte willen we allemaal hebben dus net zo lang aan het kloten geweest tot alles werkbaar op de SD kaart stond en niets meer gezocht werd op de Navigator zelf. Heeft dus ook meteen pluspunten voor de toekomstige updates, nooit meer problemen met ruimte hoop ik....
Nu heb ik vandaag getest en ik moet zeggen dat er meer voordelen zijn, de snelheid waarmee de kaarten nu gelezen worden is hoger en dus ook de snelheid waarmee een nieuwe route aangegeven wordt. Dit lijkt tegengesteld te zijn omdat het omrekenen nog steeds gebeurd door de Navigator maar het werkt dus wel sneller omdat de kaarten sneller gelezen worden en dus de nieuwe route hierdoor sneller beschikbaar is.

Ik kan dus een ieder echt aanraden de toekomstige kaartupdates alleen te schrijven op de SD kaart en vandaar te gebruiken. Gebruik dus weel een SD kaart klasse 6 of hoger, ik heb een klasse 10.

Suxxes.............
m.vr.gr.  Ruudje

Offline Patrick

• Oprichter van K.T.N.
  • KTN Team
  • KTN Lid
  • Leeftijd: 61
    • Kymco Tourclub Nederland
    • Youtube's kanaal
  • Rijdend op een:
    G-Dink 2012 / Grand Dink 2005 grijs /New Dink zwart 2011
« Reactie #11 Gepost op: 22-maart-2015, 15:49:25 »
Hey Ruud,

Bedankt voor deze tip :)

Was er gisteren ook mee bezig dus even een kaartje kopen van de week.
De natuur, het weer en klimaat wordt extremer maar de mens ook...

E-mail: ktnclub@xs4all.nl
Bezoek  ook onze website , Facebook  of Twitter eens.
www.kymcotourclubnederland.com
https://www.facebook.com/KymcoTourclubNederland?ref=hl
https://twitter.com/KTNCLUB

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
« Reactie #12 Gepost op: 22-maart-2015, 16:21:02 »
Moest ik echt even doen, Patrick. De kaarten worden niet alleen steeds uitgebreider, 3d gebouwen, kruispuntaanduiding met rijbaansortering, meer wegen in landen waar tot nu toe slechts weinig aandacht aan besteed werd zoals Scandinavië..en nu zijn er zelfs kaarten beschikbaar in landen waar ikzelf niet eens aan denk, laat staan naartoe zou willen gaan. Ik heb het dan over IJsland, Turkije, Marokko, staan nu allemaal in de Navigator. Nogmaals, niet omdat ik dat nodig zou hebben maar omdat het nu gewoon kan.
Wat ik tot op heden deed was Europa Noord erop zetten als ik naar het Noorden reed maar dan miste ik Duitsland Zuid en Frankrijk dus moest ik altijd wijzigen als ik naar die landen wilde gaan. Dat hoeft dus nu niet meer, alles staat er gewoon op met ruimte voor Amerika zelfs......niet echt nodig voor de scooteraar maar het kan dus wel en liftime update geeft de beschikking over deze kaarten dus waarom niet........
m.vr.gr.  Ruudje

GoRider Excalibur kaart update

Gestart door Henk Roeleveld

Reacties: 9
Gelezen: 1579
Laatste bericht 17-juli-2017, 12:35:07
door Jantje
Nieuwe kaart update voor Garmin toestellen

Gestart door Ton

Reacties: 4
Gelezen: 3054
Laatste bericht 21-februari-2012, 09:24:26
door Ruud_Sint