Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..
Op dit moment:
  • olieverbruik agility 4 1

Auteur Topic: olieverbruik agility  (gelezen 44859 keer)  Deel 

0 leden en 0 gasten bekijken dit topic.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
olieverbruik agility
« Gepost op: 11-mei-2007, 18:40:24 »
Ik heb de indruk dat mn agility olie verbruikt. Heeft er iemand nog zo een ervaring met zijn agility en wat doe ik eraan?


Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 12-mei-2007, 10:36:22 »
Als ik joyce haar verhaal lees in een van de vroegere onderwerpen, die haar agility verbruikte ook olie. Misschien is dat een beetje normaal bij een agility maar ik heb het toch niet zo erg graag hoor.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: 12-mei-2007, 10:40:12 »
Ja ron dat is goed, maar dan stel ik me nog de vraag, wanneer vul je bij? als ie bijna op het minimum staat of al eerder?
Ik heb nu op 1300 km 2x bijgevuld. Hij was niet leeg maar hij stond ongeveer op de helft van de gemarkeerde zone. Er ging natuurlijk niet veel ij maar heb hem gewoon tot aan het max. teken weer gevuld.
Misschien vul il te snel bij?
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline joyce

  • KTN Lid
  • **
  • Berichten: 135
  • Locatie: schiedam
  • Geslacht: Vrouw
  • Rijdend op een:
    Kymco People s Elegance
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 12-mei-2007, 11:10:08 »
hallo
mijn scooter verbruikt inderdaad nog steeds olie en dit schijnt normaal te zijn. ik heb mezelf aangeleerd elke maandag te controleren en ik vul hem bij als hij onder dat verdikte stuk van het stokje komt. dit is mij ook zo verteld door de dealer. zorg wel dat de scooter waterpas staat tijdens het meten want in mijn voortuin staatie scheef en meet je heel anders, teveel olie is natuurlijk ook niet goed.
maar ik moet zeggen sinds ik een andere olie gebruik verbruikt hij wel iets minder naar mijn idee.

groetjes joyce

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: 12-mei-2007, 11:44:02 »
Welke olie gebruik je nu joyce?
Ik heb bijgevuld met 10w40 olie, olie voor 4-takt motoren.
Waar de vedikking van het stokje ophoud dat id de max peil.
De gemarkeerde zone daar moet het niveau van de olie zich bevinden volgens het boekje van de brom.
Ik vul de bij als ie in de helft van de gemarkeerde zone stond tot aan de verdikking.
Maar ik vind eigenlijk dat een nieuwe brom geen olie mag verbruiken.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline joyce

  • KTN Lid
  • **
  • Berichten: 135
  • Locatie: schiedam
  • Geslacht: Vrouw
  • Rijdend op een:
    Kymco People s Elegance
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: 12-mei-2007, 11:55:17 »
hoi,
ja ik was het ook totaal niet eens met het olieverbruik ik vond het veel ste veel maar kymco verwijst me door naar de dealer, en mijn dealer zegt dat het normaal is dus ja  ::|
ik gebruik nu castrol gp 4t olie 10w-40

groetjes

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: 12-mei-2007, 11:57:58 »
ik weet Joyce dat Castrol olie een zeer goed merk is hoewel ik denk dat alle oliën tegenwoordig wel goed zijn.
Ik gebruik ook de 10w40 op hoop van zegen.
En..... wat die dealers allemaal vertellen, neem dat maar met een dikke korrel zout hoor? Mn geloof in die mensen is soms ver zoek.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: 12-mei-2007, 21:08:47 »
Wat bedoel je erik met te veel bijvullen?
Als je er teveel in doet of als je hem te dikwijls bijvult?
Vanaf welk peil op je peilstokje voeg je olie bij erik?
Volgens het boekje is er voldoende olie als het peil van de olie staat in de gemarkeerde zone. Volgens mijn dealer moet de oliepeil op het max staan, daar waar de verdikking van de peilstok is, of daar waar de gemarkeerde zone overgaat in de verdikking.
Ik vulde bij als ie ongeveer half in de gemarkeerde zone stond, misschien wel te snel, ik weet het niet.
Ik kan toch niet blijven rijden tot aan het minimum alvorens ik bijvul, of toch?
Als ik peilde, stak ik gewoon het stokje in de opening zonder ook maar iets aan te draaien. Zo staat het in het boekje.

Groetjes
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline John Vissers +

  • +John is helaas niet meer in ons midden +
  • KTN Lid
  • ***
  • Berichten: 483
  • Leeftijd: 71
  • Locatie: Dordrecht
  • Geslacht: Man
  • Dit is mijn schatje
  • Rijdend op een:
    Kymco Granddink S
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: 13-mei-2007, 03:13:45 »
Citaat van: "Valentin"
Wat bedoel je erik met te veel bijvullen?
Als je er teveel in doet of als je hem te dikwijls bijvult?
Vanaf welk peil op je peilstokje voeg je olie bij erik?
Volgens het boekje is er voldoende olie als het peil van de olie staat in de gemarkeerde zone. Volgens mijn dealer moet de oliepeil op het max staan, daar waar de verdikking van de peilstok is, of daar waar de gemarkeerde zone overgaat in de verdikking.
Ik vulde bij als ie ongeveer half in de gemarkeerde zone stond, misschien wel te snel, ik weet het niet.
Ik kan toch niet blijven rijden tot aan het minimum alvorens ik bijvul, of toch?
Als ik peilde, stak ik gewoon het stokje in de opening zonder ook maar iets aan te draaien. Zo staat het in het boekje.

Groetjes

Bijvullen doe je dan goed Valentine.
Je hoeft niet te wachten tot hij op minimum staat, beter eerder bijvullen dan te laat he?
Je moet ook nooit meer dan tot het maximum bijvullen, dat is slecht voor de motor.
En meten moet je doen als de scooter (brommer) een tijdje stil heeft gestaan.
Je mag niet meten als je er net mee gereden hebt.

Groet John Vissers
Kymco Grand Dink 50S
30 Oktober 2009
33.000 km
--------------------------

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: 13-mei-2007, 15:48:47 »
Ik meet steeds smorgens als ie de hele nacht heeft stilgestaan. Dan zit de olie zeker in het carter.
Maar een nieuwe brom doe olie verbruikt, ik weet het niet.
Normaal gezien zou je niet moeten meten en er zo zonder meten zeker van moeten zijn dat ie geen olie verbruikt.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline jan van dijk

  • Erelid
  • KTN Lid
  • ****
  • Berichten: 632
  • Leeftijd: 64
  • Locatie: Rotterdam/Hoek van Holland
  • Geslacht: Man
  • This is my road!
    • http://jan-vandijk3.magix.net
  • Rijdend op een:
    Kawasaki versys 1000
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: 13-mei-2007, 16:44:23 »
Citaat van: "bluevulcan"
Citaat van: "Valentin"
Ik meet steeds smorgens als ie de hele nacht heeft stilgestaan. Dan zit de olie zeker in het carter.
Maar een nieuwe brom doe olie verbruikt, ik weet het niet.
Normaal gezien zou je niet moeten meten en er zo zonder meten zeker van moeten zijn dat ie geen olie verbruikt.

Je moet altijd eens in de zoveel tijd je brommer controleren op lekage's van evt olie ,benzine je verlichtig (remlicht,voor achterrem,knippers groot klein achterlicht, remmen (voor ,achter) clackson enz. je kan niet altijd aannemen dat alles vanzelf jaren goed blijft  ::roll: het bijft een stukje techniek wat altijd kapot kan gaan of aan slijtage toe is los of kapot kan trillen  ::(
Je kan zo'n "controle beurt"het best uitvoeren bij een poets of schoonmaak beurt van je brom zo doe ik het altijd met m'n motoren
ook ::razz:
ben je toch bezig =D>
mvg BV


Daar ben ik het helemaal mee eens Ron =D>  niet alleen de buitenkant poetsen of nakijken maar ga eens op je knieen en kijk ook eens naar de onderkant of de binnenkant van de scooter vuil e.d. komt overal het kost wat tijd maar zo ga je scooter ook beter kennen hoe het e.a werkt.
http://www.clubgids.com/kymcotourclub/logo
Myroad 700i ABS 4/4/15 tot 24/6/17 22.000 km
Down Town 300i 18/3/'11 tot 4/4/15 43.500 km
Grand Dink 50  18/9/08  tot 1/3/'11    20.500km
New Dink 50     27/8/'07 tot 18/9/'08  12.000km
Bet&win 50       24/6/'05 tot 27/8/'07  25.000km

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: 14-mei-2007, 07:59:02 »
Daar ben ik volledig mee akkoord maar een stukje techniek wat nieuw is daar verwacht je niet van dat er olie verbruikt wordt. Maar het is zo en ik zal devolgende keer vooraleer ik bijgooi bij de dealer aan zijn deur staan. Als hij me verteld dat het normaal is, dan zal ik mn conclusies moeten trekken over Kymco.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Henk02

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: 14-mei-2007, 10:56:27 »
Clubgenoten.

Ik ga er even vanuit dat er geen lekkage is.
Wat ik een beetje mis in deze discussie zijn o.a. quantitatieve gegevens. Na hoeveel km. moet er hoeveel olie bijgevuld worden. Verder hoe ziet de bougie eruit? Rookt de motor? Vettige uitlaat? Is de compressie gemeten? Laten we niet vergeten dat elke motor nu eenmaal olie verbruikt. Mogelijk is 100 cc per 1000 km voor deze motortjes een waarde die "normaal" is.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: 14-mei-2007, 09:08:32 »
Er gaat maar een goede 0.7 l in de carter.
Na een 700 tal km stond het oliepeil halverwege de gemarkeerde zone.
Laat ons zeggen dat dat 1/3 is van de totale hoogte dat de olie moet meten tot aan de max markering van de peilstok.
Dan zou het motortje op een 700 tal km 0.23l olie verbruiken.
Als je even omrekent zou dat op 1000 km 0.333 l zijn. Dat zou de helft van de carter zijn. Ik moet op onderhoud elke 2000 km, dus dan zou op 2000 km mijn oliecarter zo goed als leeg zijn? Als dat zo zou zijn , Proficiat voor kymco dan !
Voor alle duidelijkheid, er is geen lekkage en de motor rookt ook niet.
Hoe de bougie eruit ziet weet ik niet heb ik nog niet naar gekeken.
Het kan misschien wel aan mij liggen hoor dat ik teveel eisend ben, maar je koopt al een nieuw exemplaar om wat gerust te zijn en dan moet je vaststellen dat het niet het geval is. Dat stoort mij een beetje.
En dan het eeuwige gezever van die dealers, het komt mij mijn strot uit.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline joyce

  • KTN Lid
  • **
  • Berichten: 135
  • Locatie: schiedam
  • Geslacht: Vrouw
  • Rijdend op een:
    Kymco People s Elegance
(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: 14-mei-2007, 11:16:41 »
ha henk
ja ik had ergens geloof ik al verteld dat ik na 1800 km mijn olietank bijna leeg had gereden. ik kwam erachter bij mijn 2e beurt, mijn dealer vertelde mij dit en dat dit vrij normaal was, maar ik vond dit wel een hoog verbruik. ik had geen lekkage en alles was verder goed, ook me bougies etc
ik had kymco gemaild hierover en een andere kymcodealer. kymco verwees me naar mijn eigen dealer en die andere kymcodealer vond het verbruik ook teveel. ik weer terug naar mijn eigen dealer en die vond het weer normaal. nu staat mijn meter op bijna 5000 km en tussen mijn 2e en 3e beurt heb ik 2x bij moeten vullen . mijn 3e beurt is nu net geweest en alles was wederom weer goed.
je wordt van het kastje naar de muur gestuurd op die manier terwijl je niet weet wat je nou moet geloven omdat je zoveel verschillende dingen hoort.

groetjes

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #15 Gepost op: 14-mei-2007, 09:21:30 »
Ja idd Joyce, die dealers het zijn allemaal dezelfde.
Het komt mij soms mn strot uit.
Ik vind dat een nieuw exemplaar geen olie mag verbruiken en als mijn dealer er anders over denkt dan is dat zijn goed recht. Het zal in ieder geval van mijn zijde geen reclame zijn , noch voor mn dealer, noch voor kymco
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #16 Gepost op: 14-mei-2007, 09:57:36 »
Ik heb soms aan de hand als ik een reactie geef hier dat die er tussen geplaatst word ipv aansluitend eronder.
Dan gaat er misschien wel wat info verloren, dus goed kijken altijd is de boodschap !!!
Mijn agility, mijn vrijheid.

Henk02

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #17 Gepost op: 14-mei-2007, 11:57:44 »
Hallo Joyce.

Gedurende de eerste 2000 km kun je verhoogd verbruik verwachten. Onderdelen moeten op elkaar inslijten. Dat is normaal. Zoals ik schreef heb je altijd wat olieverbruik en zul je om de 1000 km het oliepijl even moeten kontroleren en eventueel die paar cc's moeten bijvullen. Wil je je olieverbruik bijhouden dan met een klein maatbekertje afgemeten hoeveelheden toevoegen en dat gaan bijhouden. Na een paar 1000 km weet je je verbruik redelijk goed.

Offline John Vissers +

  • +John is helaas niet meer in ons midden +
  • KTN Lid
  • ***
  • Berichten: 483
  • Leeftijd: 71
  • Locatie: Dordrecht
  • Geslacht: Man
  • Dit is mijn schatje
  • Rijdend op een:
    Kymco Granddink S
(Geen onderwerp)
« Reactie #18 Gepost op: 14-mei-2007, 13:45:39 »
Dat is juist Henk, de eerste km's verbruikt een moter meer dan normaal.
Daarom is goed inrijden zo belangrijk (behalve voor Patrick)  :eeeek:
Daarna gebruikt de motor altijd olie, anders zou je er niets in hoeven te doen.  ::roll:
Maar, het mag ook niet te veel zijn, dan is er wat mis.
Hoeveel? Ik denk wat Henk opgaf dat klopt volgens mij wel.

Groet John
Kymco Grand Dink 50S
30 Oktober 2009
33.000 km
--------------------------

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #19 Gepost op: 14-mei-2007, 14:08:24 »
Citaat van: "Valentin"
Er gaat maar een goede 0.7 l in de carter.
Na een 700 tal km stond het oliepeil halverwege de gemarkeerde zone.
Laat ons zeggen dat dat 1/3 is van de totale hoogte dat de olie moet meten tot aan de max markering van de peilstok.
Dan zou het motortje op een 700 tal km 0.23l olie verbruiken.
Als je even omrekent zou dat op 1000 km 0.333 l zijn. Dat zou de helft van de carter zijn. Ik moet op onderhoud elke 2000 km, dus dan zou op 2000 km mijn oliecarter zo goed als leeg zijn? Als dat zo zou zijn , Proficiat voor kymco dan !
Voor alle duidelijkheid, er is geen lekkage en de motor rookt ook niet.
Hoe de bougie eruit ziet weet ik niet heb ik nog niet naar gekeken.
Het kan misschien wel aan mij liggen hoor dat ik teveel eisend ben, maar je koopt al een nieuw exemplaar om wat gerust te zijn en dan moet je vaststellen dat het niet het geval is. Dat stoort mij een beetje.
En dan het eeuwige gezever van die dealers, het komt mij mijn strot uit.
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #20 Gepost op: 14-mei-2007, 14:56:00 »
idd een 4-takt.
Maar als het zo is dat die motortjes olie moeten verbruiken, waarom mijn auto dan niet das ook een 4-takt???
Mijn agility, mijn vrijheid.

Offline John Vissers +

  • +John is helaas niet meer in ons midden +
  • KTN Lid
  • ***
  • Berichten: 483
  • Leeftijd: 71
  • Locatie: Dordrecht
  • Geslacht: Man
  • Dit is mijn schatje
  • Rijdend op een:
    Kymco Granddink S
(Geen onderwerp)
« Reactie #21 Gepost op: 14-mei-2007, 15:03:11 »
De carter waar de olie inzit is bij een auto groter dan bij jouw brommertje.
Dus merk je minder dat er olie wordt gebruikt.
Maar iedere motor gebruikt olie.
Anders zou de motor vastlopen.
En de ene motor verbruikt meer dan de ander.
Alleen als het echt veel is is er iets mis.

Groet John Vissers
Kymco Grand Dink 50S
30 Oktober 2009
33.000 km
--------------------------

Offline Valentin

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 80
  • Locatie: Hasselt Belgie
(Geen onderwerp)
« Reactie #22 Gepost op: 14-mei-2007, 15:05:58 »
toch fijn dat jullie me zo willen bijstaan.
Ik ben waarschijnlijk wat veeleisend.
Kzal mn instellijng moeten aanpassen.
maar jullie hebben gelijk, voor de rest bolt dat ding goed. Soms moeilijke koude start, maar hij heeft mij nog nooit laten staan die Kymco
Mijn agility, mijn vrijheid.

Henk02

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #23 Gepost op: 14-mei-2007, 18:25:07 »
Hallo Frank.

Om het oliepeil om de 150-200km. te kontroleren vind ik nu ook weer een beetje teveel van het goede. Ook is de motor dan niet afgekoeld en heeft de olie onvoldoende tijd gehad om terug te vloeien in het carter. Of je moet natuurlijk je benzinetank met een pipetje vullen  ::D .

Henk02

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #24 Gepost op: 14-mei-2007, 21:23:50 »
Hallo Bram.

(of topic on)
Weet van die tijd. Had in het profiel ook GMT+2 staan. Reageerde ergens op en de tijd was niet goed. Zal eens kijken hoe het nu gaat.

De postingtijd is 19.23 en dat is ook mijn systeem (=lokale) tijd. Ik heb in het profiel nu GMT staan. Denk dat de server niet in orde is. Maar ga de profiel setting nu weer op GMT+2 zetten en de rest is future.
(of topic off)

 

Agility houdt soms wat in ...

Gestart door Sanmiguel

Reacties: 4
Gelezen: 3550
Laatste bericht 27-februari-2013, 18:39:59
door Sanmiguel
zelfonderhoud agility brom

Gestart door Valentin

Reacties: 10
Gelezen: 17230
Laatste bericht 18-oktober-2013, 14:24:14
door Peter uut Grunn
Voorvork Kymco Agility 16 inch 150 cc

Gestart door Armin21!

Reacties: 3
Gelezen: 448
Laatste bericht 09-mei-2018, 15:26:33
door Ruud_Sint