Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..

Auteur Topic: Verkeerde olie in de scoot, scooter total loss...  (gelezen 54414 keer)  Deel 

rburgt

• Gast
Verkeerde olie in de scoot, scooter total loss...
« Gepost op: 19-mei-2011, 20:46:10 »
Hallo Mensen,

Graag wil ik jullie even waarschuwen voor het volgende. Zorg dat je niet alleen VOLDOENDE olie in je KYMCO 4-takt doet, maar ook de JUISTE olie.  :oops:

Gisteren reed ik mijn Agility FAT 12¨ naar de dealer, aangezien de scooter een raar geluid maakte. Dat deed al een paar weken, maar nu was wél heel erg. De dealer (Bike Guru in IJmuiden) hoorde direct al dat het niet goed zat. En jawel hoor, alle lagers naar de knoppen. Kost 600 euro om de lagers te vervangen. Ik was en ben ziek van.  :cry:  De scooter is total los...

De oorzaak is 15W40 olie van de Action. Met deze olie is niks mis, maar je moet deze niet in de Kymco Agility doen is dus mijn dure ervaring. Mijn Scooter was 22 maanden oud en had ruim 19000 Km gereden. Eigenlijk probleemloos. Ik had de laatste 10.000 Km met deze olie gereden had deze bij de laatste 5000 nog ververst . Doodzonde, maar ja.  

Inmiddels heb ik een andere Agiility besteld. Ik haal me nieuwe scoot op op de lustrum dag en rijd er dan direct mee naar Purmerend...... :P

Ik hoor graag welke soort olie jullie gebruiken voor je scooter en waar jullie de olie kopen.

Mvg,
Richard.

Flügel2

• Gast
Re: Verkeerde olie in de scoot, scooter total loss...
« Reactie #1 Gepost op: 19-mei-2011, 20:50:46 »
Ai dat doet zeer :cry: , mijn ND is door vd Burgt gevoed met 5 W 40 terwijl ze van kymco uit 10 W 40 adviseren maar hij draait er goed op.

Greetz,,

Marc :mrgreen:

Nesty

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19-mei-2011, 20:58:12 »
In mijn ND heb ik 10w40 zitten en komt van de benzinepomp, en ook hier geen probleem..

Maar wel zonde van je scooter, en ook wel er dure oplossing om een nieuwe te kopen..

rburgt

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19-mei-2011, 21:16:30 »
Marc, ik moest je reactie wel een paar keer lezen door vd Burgt gevoed??????? :shock:  :shock:  :shock:  :shock:
Ik heet vd Burgt van mijn achternaam. Maar let wél op met die 5W40.

Mijn buurman vindt het ook een raar verhaal. Hij denkt dat de scooter een smeerprobleem had en dat het niet aan de olie ligt....

Een duur oplossing ja, maar wat moet ik? Ik ben afhankelijk van de Scooter Dealer en 600 euro vind ik erg veel geld. Een nieuwe kost 1.200 euro.  Misschien krijg nog 100 euro terug voor de oude, maar dat kon de Dealer pas zeggen als de handelaar hem heeft opgehaald.

Flügel2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19-mei-2011, 21:34:10 »
Ik refereerde naar de Kymco dealer in Eindhoven die heeft bij de laatste beurt 5W40 in mijn ND carter gegooid.

Greetz,,

Flügel2

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19-mei-2011, 21:37:54 »
Het kan wel aan de olie liggen, als je een moter hebt die op minerale olie loopt dan geen synthetische olie gebruiken maar dat geldt ook omgedraaid.
En zover als ik mij kan herrineren is 15W40 een minerale olie soort.
Maar ik kan me vergissen.

Greetz,,

Tomosje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19-mei-2011, 22:23:36 »
eh  hans heeft het volgens mij geheel bij het rechte eind
je word gewoon vern^%$& wat kosten betrefd.
een blok revizeren kost 400 euro en weer klaar voor 40.000 km!
nu betaal je een nieuwe en hij koopt de oude voor 100euro!
die gaat gerevizeerd en wel de winkel in voor 850 euro en ja met de vermelding van een volledig gerevizeerd motorblok!!!!!!!!

roelf

rburgt

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19-mei-2011, 22:32:42 »
Citaat van: "h-vandam"
Je zou toch haast zeggen dat er te weinig olie in het carter heeft gezeten 15 W 40 is dan wel niet de voorgeschreven olie maar het blijft wel een smeermiddel.
Ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat dat de hoofdoorzaak van die schade kan zijn, en de genoemde kosten van die schade al helemaal niet een comleet nieuwe unit koop je al voor 375 Euro.
Waarschijnlijk om de klant te demotiveren en maar weer een nieuwe scooter aan te smeren dat is helaas waar ze meer voor opgeleid zijn dan voor repareren.
Zo`n simpel bromfietsmotortje kan toch gewoon weer klaargemaakt worden, dat gebeurt ook wel maar dan  voor een volgende klant.

Te weinig weet ik zeker van niet!!!! Ik heb regelmatig gecontroleerd. Wel geef ik toe dat de olie er lang heeft ingezeten, zo'n 6 á 7 maanden en dan tenminste 5.000 Km. 2 weken geleden heb ik ook nog 190 Km op één dag gereden. Voor deze rit had ik wat vreemds gemerkt. Maar ik dacht dat het de uitlaat was.....

Voor de rest van je wat je stelt: Tja het kan. Probleem is dat ik niet kan sleutelen. Ik ben overgeleverd aan deze Dealer, zeker in deze situatie.  (De scooter was overigens NIET bij deze dealer gekocht, maar heeft wél altijd het onderhoud verricht). Maar daarom is dit forum er ook. Zodat mensen kunnen leren van de goede én slechte ervaringen van anderen.....

rburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19-mei-2011, 22:35:49 »
Citaat van: "diny"
Tjee,  dit is wel toevallig. Ook mijn Agility-bromscooter, waar mijn dochter tegenwoordig op rijdt, maakte een raar geluid. Dus vandaag naar de dealer gebracht. Ik dacht, het zal wel iets met de uitlaat zijn, maar ik schrok toen de dealer zei dat het meer klonk naar iets met de lagers. Kon dus wel eens tegenvallen. Hij vroeg of er ooit zonder olie  mee gereden is. Nou, ik weet zeker dat er op altijd op tijd olie bij gedaan is, want dat houd ik altijd goed in de gaten. Heb altijd synthetische, 10W40 in gedaan, zoals in het boekje staat. Dus ben benieuwd, hoe dit gaat aflopen. Groetjes, Diny

Diny, dat is precies mijn verhaal......

rburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19-mei-2011, 22:37:45 »
Citaat van: "Flügel2"
Het kan wel aan de olie liggen, als je een moter hebt die op minerale olie loopt dan geen synthetische olie gebruiken maar dat geldt ook omgedraaid.
En zover als ik mij kan herrineren is 15W40 een minerale olie soort.
Maar ik kan me vergissen.

Greetz,,

Marc, ik denk óók dat dit het is...... Ik heb géén synthetische olie gebruikt, maar minerale. DUS MENSEN GEBRUIK MAAR SYNTHETISCHE OLIE!

Offline Bud

• KTN Lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Rijdend op een:
    Zwarte Kymco People S 2010
« Reactie #10 Gepost op: 19-mei-2011, 22:47:00 »
Ik copy en paste volgende van turbochargers.nl:
"Vol synthetische olie en minerale olie kan niet altijd door elkaar worden gebruikt. In sommige gevallen zullen ze zich niet mengen. Als de motor is afgevuld met synthetische motorolie en er wordt later met minerale motorolie bijgevuld dan kan het effect van synthetische olie met 50% afnemen.

Synthetische motorolie heeft een reinigende werking. Als u altijd op minerale motorolie heeft gereden en u gaat over op synthetische motorolie zal vuil uit uw motor loskomen en kunnen gaan zwerven"

Het lastige is dat mensen altijd roepen, ah je kan gewoon de goedkoopste olie erin gooien, maar dat je dan wel moet beseffen dat er bij problemen met de motor direct daar de oorzaak neergelegd wordt.
Dus inderdaad koop maar gewoon die vol synstheet power1 olie, die wordt immers voorgeschreven.
gr
Bud

rburgt

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19-mei-2011, 22:52:05 »

Bud <!-- s:ugeek: -->:ugeek:<!-- s:ugeek: --> klopt dat heb ik ook gelezen en is misschien een oorzaak. Maar Bud, de olie zag er wél schoon uit. Dat heeft de dealer ook direct geconstateerd, want dat wat het eerste waar hij naar keek..... Maar het klopt wél dat er zowel synthetische als minerale olie is ingegooid...... <!-- s:roll: -->:roll:<!-- s:roll: -->

Offline Bud

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    Zwarte Kymco People S 2010
« Reactie #12 Gepost op: 19-mei-2011, 23:12:21 »
Oh begrijp me niet verkeerd, ik zit niet te katten op je hoor.
Lol @  :ugeek:
Ik wil dit alleen maar zeggen om mensen ervoor te waarschuwen dat je het risico loopt zoals jij nu ervaart, dat de dealer voet bij stuk houdt en zegt ja verkeerde olie erin etc etc.

Ik dacht misschien is de oliepomp defect geraakt (gebeurt niet zo  snel, maar het kan)
En misschien kan je ergens een goedkope 2e hands agility kopen? als het blok maar goed is.
(wordt lastig goedkoper te vinden als blok 375eu kost)

Succes

Mark Verf

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 20-mei-2011, 00:16:43 »
Jee wat vervelend voor je, maar ik denk dat ik je goedkoper had kunnen helpen. Ik kan wel aan een blokkie komen voor een Agility 12 " tweedehands dan wel maar toch. Een nieuw blokkie immitatie kost 300 euro op internet en een gereviceerd blokkie ook zoiets.

daarbij had ik het blokkie er wel voor je onder kunnen zetten. Wanneer je gekozen had voor een nieuwe krukas met lagers was je ongeveer 200 euro kwijt geweest, maar ja dat is allemaal achteraf gel.... :oops:

Maar mocht je je nog bedenken dan hoor ik het wel.

Verder wil ik alleen nog opmerken, wat voor olie je ook in je scoot doet zorg dat je altijd full synthetische olie gebruikt van het type welke vermeld staat in de handleiding. Officieel is 10w30 full syntheet voorgeschreven, maar 5w40 kan ook geen kwaad. 10w40 kan ook maar dan wel een full syntheet let hierop bij aankoop.

15w40 is een volledig minerale olie. Deze olie smeert wel maar heeft de nare gewoonte om een residu achter te laten wat kan gaan ophopen en zorgen dat bijvoorbeeld lagers gaan vast lopen. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van het vast lopen van het motorblok

Offline Ruud_Sint

• Erelid
  • KTN Lid
  • Leeftijd: 71
  • Locatie: Amsterdam, Noord-Holland, Nederland, BeNeLux, Europa, enz enz.
  • Wie z'n eigen weg gaat wordt niet gauw ingehaald
    • Fotosite van Ruud Sint
  • Rijdend op een:
    Honda SH300i ABS
« Reactie #14 Gepost op: 20-mei-2011, 08:59:57 »
Ik heb hier al eens wat meer over geschreven op dit forum maar het kan schijnbaar geen kwaad dit nog eens te herhalen.......

Algemeen
Motorolie is heel belangrijk voor de werking van de brandstofmotor. Het smeert, verkoelt, verwarmt en houdt de motor schoon.
Motorolie is een belangrijk aspect van het onderhoud van een scooter. De prestaties en levensduur voor het motortje zijn voor een groot deel afhankelijk van de smering ervan. Het is dus zaak de juiste olie te gebruiken in een juiste  hoeveelheid. Dat er genoeg olie in het reservoir (2-takt) of carter (4-takt) moet zitten weet iedereen wel. Maar wist je dat te veel olie net zo schadelijk is als te weinig? Bij te veel olie krijgen de olie afdichtingen, ook wel keerringen genoemt,  te veel druk waardoor deze kunnen gaan lekken. Meestal is het verschil tussen het minimum- en maximumniveau op de peilstok een ½ liter maar dit is natuurlijk afhankelijk van de inhoud van het carter en bij motorscooters is dit carter dus gewoon wat groter en dus ook de hoeveelheid tussen het minimum en het maximumniveau.

Verversen

Motorolie moet regelmatig worden ververst. Ondanks het gebruik van oliefilters wordt de olie op den duur toch vuil en gaat in kwaliteit achteruit. Bij 4-takt scooter die veel korte ritjes maken wordt de kwaliteit van olie snel minder. In de handleiding staat om de hoeveel kilometers de olie ververst moet worden.

Olieverbruik

Een scooter kan olie verbruiken. Bij nieuwe modellen is dit in het begin redelijk standaard. Maar als de 4-takt scooter goed ingereden is moet dit afnemen. Mogelijk is er dan sprake van lekkage of zijn er andere problemen die te maken hebben met een hoger dan standaard verbruik. Andere oorzaken kunnen zijn: een versleten motor, een verkeerde afstelling van de motor, vervuilde kleppen, of overbelasting.

De werking van motorolie
  • Het zorgt voor zo min mogelijk wrijving tussen de verschillende onderdelen van de motor. Dit zorgt ervoor dat er minder energie (en dus brandstof) nodig is om deze te laten draaien.
  • Beperkte slijtage onderdelen
  • Warmte afvoer, en werkt dus mee aan de koeling
  • Reinigt en beschermt tegen corrosie
  • Zorgt voor maximale compressie door de ruimte tussen de cilinderwand en zuiger te dichten.

De verschillende typen motorolie

Naast gewone minerale olie (gewonnen uit aardolie) is er ook chemische (petrochemisch gewonnen) synthetische olie. De synthetische olie levert minder weerstand en daardoor ook minder energieverlies. Daarnaast is semi-synthetsche olie weer een mix van minerale en synthetische olie, die de voordelen van synthetische olie geeft tegen een lagere prijs.
Minerale olie
Minerale olie is verkregen door raffinage van aardolie en is voornamelijk een mengsel van koolwaterstoffen.. Afhankelijk van de structuur van de olie kan je 4 typen onderscheiden:
  • paraffine
  • aromatisch
  • nafteen-basisch
  • mixed base olie.

Half-synthetische olie: Zoals de naam al zegt is deze variant met als basis minerale olie, echter wordt onder hoge druk en op hoge temperatuur de olie ontdaan van onverzadigde koolwaterstoffen door waterstof en andere katalysatoren. hieruit ontstaat een stabielere olie beter bestand tegen hoge temperaturen bestand en met een betere viscositeitsindex. Deze variant heeft als voordeel dat de nadelen van minerale olie nagenoeg zijn verdwenen. Met viscositeit wordt de dunvloeibaarheid van de olie aangegeven.
Synthetische olie zijn: Synthetische olie is daarentegen niet meer gebaseerd op aardolie maar op alternatieve fossiele energiebronnen zoals gas, steenkool, bruinkool en teerzanden. Het kan zelfs van verschillende planten worden gemaakt, dit maakt synthetische olie een vervanger van de traditionele aardolie.

De voordelen van synthetische olie zijn:
  • synthetische olie veroudert minder snel(longlife)
  • synthetische olie is minder vluchtig(minder verbruik)
  • synthetische olie heeft betere schoonmaak eigenschappen
  • synthetische olie geeft minder wrijving over een breder temperatuurgebied.(minder slijtage)

De classificaties van motorolie:

Kwaliteit van motorolie wordt op 3 verschillende manieren geclassificeerd:
  • API classificatie (American Petroleum Institute)
  • CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors). Deze classificatie is in 1997 vervangen door de ACEA.
  • MIL-specification classificatie (Military Specification)

De API heeft betrekking op kwaliteits-classificering voor benzinemotoren:
  • SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde additieven zijn stolpuntverlagende additief en een antischuimmiddel.
  • SB: Voor motoren die onder lichtebedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxydatie en lagercorrosie noodzakelijk is.
  • SC: Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, lagercorrosie en sludgevorming (drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur.
  • SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie.
  • SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxydatie, lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur.
  • SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxydatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxydatie-stabiliteit.
  • SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990.
  • SH: Olie voor moderne benzinemotoren. Deze variant is gericht op brandstofbesparing
U ziet het, kijk goed op de verpakking en lees het etiket en vraag aan de dealer welke olie hij heeft gebruikt bij de servicebeurt. Het kan veel narigheid voorkomen.
m.vr.gr.  Ruudje

onderzoek, als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Mark Verf

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20-mei-2011, 09:36:47 »
amen! :geek:

lampje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26-mei-2011, 16:36:15 »
idd, het laatste waar je op moet bezuinigen is op de olievervangingsinterval (4000km en bij zware belasting eerder) en op de kwaliteit motorolie.
Ik gebruik Castrol Act>evo X-Tra Scooter 4T 5W-40, kost bij mijn dealer 10 euro de liter.
Special voor 4T scooters en goede kwaliteit (JASO MB, API SJ).
t.o.v. de 10W-40 is de smering in de winter beter.

MvG Ron

rburgt

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26-mei-2011, 16:53:42 »
Goh wat een reacties op mijn gestarte topic :shock:

Mensen, gelet op het geschrevene van Ruud denk ik dat de scoot, naast het toedienen van verkeerde olie, ook overleden kan zijn door een teveel aan olie. Ik heb er zeker ook teveel olie ingedaan :? . Ik dacht dat dit geen kwaad kon, maar lees allen wat Ruud schrijft :!:

Bedankt iedereen voor het medeleven en de reacties :!:  
(ik rijd nu weer een nieuwe Agility en die rijdt heerlijk.....   :grin: )

rburgt

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 26-mei-2011, 17:07:56 »
Beste Mark bedankt voor je aanbod. Maar ik heb nu al nieuwe. Echter:

Dat is ook nog een leerpunt van dit topic:
 :idea: Wil je van je scooter af meld hem aan op dit topic :idea:

Flügel2

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26-mei-2011, 17:44:18 »
Tsja je weet wat ze zeggen"door schade en schande wordt men wijs" :roll:  maar dit is wel een hele dure. :oops:

Suc6 ermee.

Greetz,,

Offline Heinzz777

• KTN Lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 27-mei-2011, 00:00:05 »
Ik kan me haast niet voorstellen dat de scooter kapot is gelopen door de 15W40 olie. 5W40 is dunner bij de koude start, maar heeft op temperatuur de zelfde viscositeit als 15W40. Het getal voor de W geeft de viscositeit aan als de olie koud is, en het getal na de W geeft de viscositeit aan als de motor warm is.
Een scooterblokje heeft ook echt geen volsynthetische olie nodig. Deze olie is vooral bedoeld voor moderne motoren met een hoog vermogen. In een scooter is dat dus echt overkill. Het beste is gewoon halfsynthetische 10W40 olie van de Gamma of zoiets. Een A-merk kan natuurlijk ook, maar smeert niet beter.
En het aller belangrijkste is dat het oliepeil precies goed is.

Mark Verf

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 27-mei-2011, 00:16:36 »
En toch zijn deze blokjes heeeeeel gevoelig voor niet synthetische olie. Officieel is 10W30  full syntheet voorgeschreven. :ugeek:

Offline Heinzz777

• KTN Lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 27-mei-2011, 11:16:50 »
Deze blokjes stammen af van een prehistorisch ontwerp van Honda en slikken bijna alles.
Denk je dat ze in Taiwan ook met olie van €10 per liter rijden? Dat is daar een maandinkomen.
En toch gaat het daar niet kapot en die brommers worden heel zwaar belast.

Onnodige quote verwijderd

GJC

Flügel2

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 27-mei-2011, 16:00:20 »
Daar gaan we weer, als een blok altijd op synthetische olie heeft gelopen NOOIT minerale olie in gooien daar zijn ze niet opgebouwd en kunnen ze niet tegen.

Greetz,,

Offline Heinzz777

• KTN Lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 27-mei-2011, 17:53:15 »
Kan wel hoor. Omgekeerd is juist gevaarlijker, synthetische olie is veel agressiever dan minerale olie en lost vuil in de motor op. Hierdoor kan een motor kapot gaan.
Maar voor een Kymco is halfsynthetische olie prima. Zonet 10W40 van de Action in m'n Agility gegooid. Ongeveer €2 per liter en voldoet aan alle kwaliteitseisen. Prima toch.

Transmissie olie

Gestart door jakokam

Reacties: 7
Gelezen: 3776
Laatste bericht 02-augustus-2014, 18:36:21
door jakokam
Slecht starten ... 4 takt en olie

Gestart door Ruud_Sint

Reacties: 0
Gelezen: 4882
Laatste bericht 19-december-2008, 19:35:05
door Ruud_Sint