Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..

Auteur Topic: People S iets te braaf begrensd  (gelezen 1385 keer)  Deel 

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Leeftijd: 48
  • Geslacht: Man
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
People S iets te braaf begrensd
« Gepost op: 03-september-2018, 18:42:46 »
Ik heb een tweedehands People S 4t50 gekocht met waarschijnlijk nog alle fabrieksinstellingen, want erg tam en onzuinig. 6000 km op de teller in 6 jaar, dealeronderhouden.

Ik heb een tweedehands People S 4t50 gekocht die me iets te braaf rijdt, in ieder geval qua topsnelheid. De scooter heeft 6000 km's gedaan in 6 jaar, is dealeronderhouden en heeft vermoedelijk nog alle fabriekinstellingen.
Hij trekt wel als een beest op tot 40 (mij iets té) en vervolgens normaal door tot 53 op de teller. Dat vind ik aan de lage kant; hij mag wettelijk toch best iets harder kunnen dan 45 echte km's?
Ik wil best wat trekkracht inleveren in ruil voor een paar km's snelheid. Volstaat het om naar de rolletjes te kijken en eventueel aan te passen, of komt er meer bij kijken (bijvoorbeeld de veer, zoals ik hier elders gelezen heb)?
Het brandstofverbruik is ook nog 'af-fabriek': 1 op 30. Dat kan toch ook beter?

Groeten,

Michel

Brandstofbesparing People S t.o.v. mijn auto: 900 Euro per jaar.

Offline MiKeY©

• KTN Lid
  • *
  • Leeftijd: 44
  • No brain, no pain...
  • Rijdend op een:
    Agility 12" Techno Silver
Re: People S iets te braaf begrensd
« Reactie #1 Gepost op: 03-september-2018, 18:48:29 »
Gewoon een Malossi voorvario erop, rollen worden meegeleverd... ;)
-=KwanYang Motors Co. powered=-

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #2 Gepost op: 03-september-2018, 19:12:39 »
Heb geen hele goede ervaring met de vario van Malossi, maar als dat goedkoper is dan een setje rolletjes...

Groeten,

Michel

Offline BrammetjeBram

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S
« Reactie #3 Gepost op: 04-september-2018, 14:26:26 »
Ik rijd al een jaar me dr pulley sliders van 6,5 gram.
En dat bevalt heel goed.
Ps zit er ook nog een vario ring op?

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #4 Gepost op: 05-september-2018, 12:01:34 »
Geen idee, Bram. Ik heb de scooter nog niet open gehad maar ik vermoed dat er nog allemaal origineel spul in zit. Valt de vario-ring daar ook onder?
Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    Kymco Agility 16 + juni 2015
« Reactie #5 Gepost op: 05-september-2018, 22:03:04 »
Het PS blok wat onder mijn agility 16+ hangt rijd nu na een grote beurt op de teller 65+ en dat is met originele rollers, gladde bus, nieuw luchtfilter, bougie, vario snaar en oliën. Voor de rest is er niets gedaan aan het blok. Hij trekt iets minder snel weg dan de gemiddelde andere scooters maar op lange stukken rijd ie sneller maar ook rustiger. Die van mij rijd als ik netjes 45 km/h rijd 1 op 40 en soms 42 maar blijf ik op de lange stukken knallen en trek ik volgas op dan stijgt het verbruik natuurlijk en mag ik blij zijn als ik de 1 op 35 haal.

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #6 Gepost op: 06-september-2018, 12:37:45 »
Het PS blok wat onder mijn agility 16+ hangt rijd nu na een grote beurt op de teller 65+ en dat is met originele rollers, gladde bus, nieuw luchtfilter, bougie, vario snaar en oliën. Voor de rest is er niets gedaan aan het blok. Hij trekt iets minder snel weg dan de gemiddelde andere scooters maar op lange stukken rijd ie sneller maar ook rustiger. Die van mij rijd als ik netjes 45 km/h rijd 1 op 40 en soms 42 maar blijf ik op de lange stukken knallen en trek ik volgas op dan stijgt het verbruik natuurlijk en mag ik blij zijn als ik de 1 op 35 haal.

Ik wil 'm binnenkort sowieso even laten servicen, misschien komt er dan iets aan het licht.
Verder slaat hij nogal eens af bij stoppen. Ik heb het stationair al bijgesteld maar zonder resultaat. Ik vermoed daarom dat het lucht-brandstofmengsel niet optimaal is (ook i.v.m. het brandstofverbruik) dus ik zal ook het luchtfilter eens bekijken en gaan pielen met de luchtschroef. Heeft een People S origineel de optimale sproeier?

Overigens heb ik de afgelopen 7 jaar (ofwel 2 scooters) ervaren dat het brandstofverbruik volkomen onafhankelijk is van mijn rijstijl.
Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
« Reactie #7 Gepost op: 06-september-2018, 22:17:38 »
Een goede beurt kan soms wonderen verrichten.

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #8 Gepost op: 07-september-2018, 08:14:11 »
Een goede beurt kan soms wonderen verrichten.
Ga ik zeker doen, Admiral. Hopelijk wordt dan ook de oorzaak van het afslaan gevonden, want dat wordt nu wel irritant en heeft hogere prioriteit gekregen dan het snelheidsvraagstuk.

Groeten,

Michel

Offline Leonard

• KTN Lid
  • **
  • Leeftijd: 52
  • 'carpe diem'
  • Rijdend op een:
    Kymco People S 50 cc 4t Kymco People S 300i Kymco People S 125cc Kymco New Sento 50i
« Reactie #9 Gepost op: 07-september-2018, 18:46:47 »
Hallo Michel,

Je zal eerst eens moeten kijken of jou vario nog begrensd is. Zo ja eerst een gladde bus plaatsen. Hij gaat dan een paar kilometertjes sneller (ongeveer 5 km/u) en je brandstofverbruik zal iets gunstiger worden. Tevens kan je een iets grotere sproeier plaatsen (82 i.p.v. 80) maar let op; meet de sproeier dan wel op! Een 82 is niet altijd een 82, het kan er wel op staan maar is niet altijd zo!)

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #10 Gepost op: 24-september-2018, 12:16:38 »
Ga ik zeker doen, Admiral. Hopelijk wordt dan ook de oorzaak van het afslaan gevonden, want dat wordt nu wel irritant en heeft hogere prioriteit gekregen dan het snelheidsvraagstuk.
Afgelopen weekend de scooter naar de dealer gehad om na te kijken.
Oorzaak van het slechte lopen/afslaan: de vario en de rolletjes waren compleet versleten. Dit verwacht je natuurlijk nog niet bij 7000 km's. Volgens de dealer had de oude vario veel meer dan 7000 km gelopen. Ik hoop niet dat dat zo is maar dat de vario er gewoon slecht op gezeten heeft. Verder waren de kleppen veel te strak afgesteld.

In ieder geval rijdt hij nu weer als een zonnetje; hij trekt nog steeds prima, alleen met véél te hoge topsnelheid. Dus de komende tijd moet ik hem weer een beetje 'temmen' d.m.v. een mechanische begrenzing op de gaskabel.
Op het brandstofverbruik kom ik terug zodra ik daar een beeld van heb.
Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
« Reactie #11 Gepost op: 27-september-2018, 21:22:20 »
Afgelopen weekend de scooter naar de dealer gehad om na te kijken.
Oorzaak van het slechte lopen/afslaan: de vario en de rolletjes waren compleet versleten. Dit verwacht je natuurlijk nog niet bij 7000 km's. Volgens de dealer had de oude vario veel meer dan 7000 km gelopen. Ik hoop niet dat dat zo is maar dat de vario er gewoon slecht op gezeten heeft. Verder waren de kleppen veel te strak afgesteld.

In ieder geval rijdt hij nu weer als een zonnetje; hij trekt nog steeds prima, alleen met véél te hoge topsnelheid. Dus de komende tijd moet ik hem weer een beetje 'temmen' d.m.v. een mechanische begrenzing op de gaskabel.
Op het brandstofverbruik kom ik terug zodra ik daar een beeld van heb.

Wat is te snel dan, ik vind het wel prettig dat ik tussen de auto’s ook 60 kan rijden, dat gehijg in mijn nek toen die van mij de 50 net haalde vond ik maar niks. Niemand rijd nl 50 in amsterdam alleen waar de flitsers staan.

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #12 Gepost op: 28-september-2018, 22:40:32 »

Wat is te snel dan, ik vind het wel prettig dat ik tussen de auto’s ook 60 kan rijden, dat gehijg in mijn nek toen die van mij de 50 net haalde vond ik maar niks. Niemand rijd nl 50 in amsterdam alleen waar de flitsers staan.

Harder dan wat mag, vind ik te snel. Rijdend van de dealer naar huis heb ik een stukje 70 gereden en had nog gas over. Dat was echt veel te hard. Ik wil gewoon geen WOK riskeren. Ik probeer nu het gas zo te begrenzen dat ik maximaal 63 kan (55 echte km's). Momenteel kom ik daar aardig in de buurt, alleen met wind mee nog iets te hoog  :haha: .

Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
« Reactie #13 Gepost op: 29-september-2018, 22:43:10 »
Ohw dat is idd wel een beetje te snel ja.

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #14 Gepost op: 03-oktober-2018, 12:31:59 »
Na 2 tankbeurten lijkt het nieuwe brandstofverbruik op 1 op 36 uit te komen, een aardige verbetering ten opzichte van 1 op 27.
Kan altijd nog beter, maar voor nu ben ik tevreden.

Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
« Reactie #15 Gepost op: 04-oktober-2018, 12:38:05 »
Denk niet dat het veel beter word hoor, dit rij ik ook en dat is met gemiddeld van exact 45 op de teller dan wel op rechte lange stukken 60 km/h. Wat niet vaak gebeurt maar soms ga je wel is te laat weg en dan moet je ff gassen. Daarbij wordt het nu ook kouder en staat de choke wat langer aan en de lichten branden, meer tegen wind. Dit zijn allemaal factoren die je gemiddelde naar beneden halen. In de zomer haal ik de 1:40+ Heb wel is 1:43 gehaald maar dan kom ik niet boven de 45 maar dat gaat gauw vervelen hoor als je weet dat ie bij 50 op de teller lekkerder rijd dan tussen de 40 en 45.

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #16 Gepost op: 05-oktober-2018, 21:26:20 »
Zomer of winter, 40 of 60 km/u, tegen- of meewind, het maakt bij mij helemaal niets uit; jaar in jaar uit heb ik hetzelfde verbruik, zolang er niets aan de scooter verandert, zoals servicebeurten.
Ik weet wel dat subtiel spelen met de luchtschroef nog verschil kan maken. Dat wil ik de komende weken nog doen. Verder vind ik het wel goed zo.

Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
« Reactie #17 Gepost op: 11-oktober-2018, 23:22:54 »
Zomer of winter, 40 of 60 km/u, tegen- of meewind, het maakt bij mij helemaal niets uit; jaar in jaar uit heb ik hetzelfde verbruik, zolang er niets aan de scooter verandert, zoals servicebeurten.
Ik weet wel dat subtiel spelen met de luchtschroef nog verschil kan maken. Dat wil ik de komende weken nog doen. Verder vind ik het wel goed zo.

Nou dan heb jij mazzel of je anticipeert op de omstandigheden want het is een feit dat en zo werkt het ook bij auto’s dat als je netjes 100 km/h een x verbruik hebt en als je 130 km/h rijd verbruik je simpelweg meer want je moet steeds meer weerstand overwinnen dus de motor moet meer toeren maken en meer toeren is meer benzine vraag, tegenwind is een grote factor in het verbruik, des te meer tegenwind des te meer moet de motor werken om de gewenste snelheid vast te houden. Lekker enthousiast met het gas spelen doet het verbruik ook niet goed en korte ritjes waardoor de motor niet op temperatuur komt is ook een killer voor je verbruik. Dus dat jij altijd hetzelfde verbruik hebt lijkt mij erg sterk.

Offline Michel

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    People S bromscoot
« Reactie #18 Gepost op: 18-oktober-2018, 12:44:05 »
Ik weet niet of je dat mazzel moet noemen. Ik zou liever juist wèl invloed hebben op het verbruik door mijn gedrag/rijstijl aan te passen. En uiteraard anticipeer ik goed; ik rem bijna nooit en als scooterrijder moet je ervan uitgaan dat je niet gezien wordt, dus je moet kijken en denken voor 2 (of meer).
Je vergelijking met de auto gaat ook niet helemaal op. Die maakt bij 130 km/u inderdaad meer toeren dan bij 100 km/u, maar bij een scooter (met goede vario) is dat verschil er nauwelijks.
Hoe dan ook, ik kan nu weer gewoon 210 km op een tank rijden; voor het vernieuwen van de vario net 140...
 :haha:

Groeten,

Michel

Offline Admiral

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
« Reactie #19 Gepost op: 21-oktober-2018, 23:16:43 »

Idd je rijstijl is een grote factor wat betreft je verbruik. Maar ver van te voren je gas los laten en dat in een stad als Amsterdam nee die gaat niet op. Dat is irritant rijden dat kan ik je wel zeggen. Maar hoezo gaat mijn theorie met de auto niet op. Ja de vario kiest het ideale toeren gebied bij de snelheid maar als je met de auto 100 rijd in zijn 6 en dan door trekt naar de 130 maak je meer toeren en verbruik je meer. Dat werkt ook bij een auto met CVT (vario) die kiest ook de juiste vario bij het teroental en ook dan meer toeren is meer snelheid en meer weerstand overwinnen en meer verbruik. Dus bij jou en mijn scooter werkt dat ook zo. Het kan niet anders dan dat dit met een extra scheutje brandstof gepaard gaat. 

Ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen.

People S wil afslaan

Gestart door Odi

Reacties: 6
Gelezen: 4062
Laatste bericht 26-februari-2014, 21:23:40
door arievanloon
nieuwe People S start moeilijk en heeft na 2000 km al koolafzetting op kleppen

Gestart door jozef

Reacties: 1
Gelezen: 784
Laatste bericht 09-november-2017, 16:26:20
door Tomosje