Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..

Auteur Topic: Kymco People S 50 4 takt > Vreemde Olielekkage  (gelezen 1182 keer)  Deel 

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Rijdend op een:
    People S 50
Kymco People S 50 4 takt > Vreemde Olielekkage
« Gepost op: 14-augustus-2018, 21:01:09 »
Goedenavond Clubleden, ik heb een bijzondere olielekkage bij mijn People S uit 2008. Het lijkt erop dat de olie uit het luchtfilter komt. Ik heb het luchtfilter een tijd geleden geopend en schoongemaakt. Er zat wel een beetje olie, maar niet zoveel om er over naar huis te schrijven. Bij die actie heb ik voor de zekerheid ook het luchtfilter-element zelf vervangen. Gevolg het lekt nog steeds ergens. Hij heeft inmiddels 31.000 km gereden. Hij rijdt perfect. En heeft een goede compressie >
Zelf heb ik het idee dat de olie op de volgende foto bij de rode pijl eruit komt zetten >

De schokdemper is zeker niet de oorzaak van de olielekkage, die is recent vervangen. Uiteindelijk komt de olie op het achterwiel terecht >

Wie kan mij verder helpen? Ik weet echt niet waar het vandaan komt. De dikke carterontluchtings-slang is helemaal schoon en daar zit geen prut in.

Offline bertussmit7

• KTN Lid
  • **
  • Leeftijd: 66
  • Rijdend op een:
    kymco agility 150 en een Yamaha FJR 1300 kymco people s
Re: Kymco People S 50 4 takt > Vreemde Olielekkage
« Reactie #1 Gepost op: 14-augustus-2018, 21:40:40 »
Zuigerveren of cilinder versleten dan komt de olie via de carterontluchting naar het luchtfilter,ook kan het korte slangetje tussen luchtfilter en aanzuigslang los zittendan word de olie van de carteronluchting niet afgezogen.

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #2 Gepost op: 15-augustus-2018, 00:17:13 »
Hoi bertussmit7,

De cilinder is ruim een jaar geleden vervangen door een Naraku set. De compressie is nog net zo, als toen ik hem had gemonteerd. In eerste instantie dacht ik zelf dat de cilinder zou lekken bij de voet of cilinderpakking en dat daar de lekkage vandaan komt. Maar bij het demonteren van de geforceerde koeling zag ik al dat daar dus geen sprake van was. Alles mooi droog. Daarna compressie gemeten met resultaat zoals op de foto. Zal van de week de slangen nog een keer nakijken. Het is wel een vervelende storing, en helemaal omdat het geen gebruikelijke storing is.

Offline MiKeY©

• KTN Lid
  • *
  • Leeftijd: 44
  • No brain, no pain...
  • Rijdend op een:
    Agility 12" Techno Silver
« Reactie #3 Gepost op: 15-augustus-2018, 09:44:33 »
In je kleppendeksel zit een membraan van het 2nd air systeem, het zou kunnen dat die de geest heeft gegeven...
Ik zou daar is naar kijken...
Er zijn versies met 2 ronde plastic plaatjes, die gaan vaak stuk...er is ook een versie met een metalen plaatje, die hebben een langere levensduur...

(nummer5)
-=KwanYang Motors Co. powered=-

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #4 Gepost op: 15-augustus-2018, 09:58:17 »
Dat vind ik wel een goede optie om naar te kijken. En wat denk je ervan om het hele secundaire systeem te blokkeren? Door een plaatje te monteren die dicht is op nummer 14 of 12 op de tekening? Of zou je dan overdruk kunnen krijgen?

Offline MiKeY©

• KTN Lid
  • *
  • No brain, no pain...
  • Rijdend op een:
« Reactie #5 Gepost op: 15-augustus-2018, 12:15:41 »
Dat zou geen problemen moeten geven lijkt mij, maar dan zou ik hem op de cilinderkop aflsuiten...waar het chrome pijpje word vastgeschroefd zeg maar.

Ik heb zelf bij mijn nieuwe cilinderkop ook geen aansluiting ervoor...die is nog netjes dicht.
Waar ik net aan zat te denken, het kan ook het andere membraan zijn in de kleppendeksel waar de carterontluchting op word aangesloten...
Al met al zit alles op 1 gedeelte, dus beide even controleren lijkt mij geen slechte optie... ;)
Zelf denk ik dat het wel daarin moet zitten, omdat er nergens anders vandaan olie je luchtfilter in kan komen...

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #6 Gepost op: 15-augustus-2018, 12:23:24 »
Je kunt toch ook de klep testen door aan een slangetje te zuigen of blazen? Wie weet welk slangetje of hoe je het anders kan testen?

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #7 Gepost op: 16-augustus-2018, 13:36:39 »
Ik heb nu ook gezien dat er aan het doorzichtige slangetje met afsluitdopje dat aan het luchtfilter vastzit gewoon olie zit. Deze olie komt erin via de carterontluchting.
Geeft dat ook aan dat er iets mis is met de SLS? Of duidt dit toch op een versleten cilinder cq zuiger? Maar waarom meet ik dan een supercompressie?

Offline MiKeY©

• KTN Lid
  • *
  • No brain, no pain...
  • Rijdend op een:
« Reactie #8 Gepost op: 16-augustus-2018, 14:41:29 »
Het kan ook zijn dat er een klepseal lekt...
Of heeft de scooter soms een keertje op zijn kant gelegen?
Dan loopt er namelijk vaak ook olie in het luchtfilter...

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #9 Gepost op: 16-augustus-2018, 15:38:35 »
Maar ik heb geen blauwe rook uit de uitlaat of hoeft dat niet altijd zo te zijn?

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #10 Gepost op: 17-augustus-2018, 10:04:35 »
Van het weekend ga ik eerst het SLS systeem afkoppelen (tijdelijk?). Mocht dit geen verbetering opleveren, dan moet toch de kop er maar een keer af?

Offline MiKeY©

• KTN Lid
  • *
  • No brain, no pain...
  • Rijdend op een:
« Reactie #11 Gepost op: 17-augustus-2018, 11:09:10 »
Er hoeft niet altijd rook uit de uitlaat te komen, als er compressiedruk langs de klepsteel en seal gaat, ontstaat er in de kleppendeksel druk...daarbij hoeft de scooter niet altijd te roken...

Ga eerst inderdaad maar is kijken naar het second air gebeuren, anders zou inderdaad de cilinderkop eraf moeten voor een revisie...
(schoonmaken, kleppen slijpen, nieuwe seals en nieuwe pakkingen)

Offline bertussmit7

• KTN Lid
  • **
  • Leeftijd: 66
  • Rijdend op een:
    kymco agility 150 en een Yamaha FJR 1300 kymco people s
« Reactie #12 Gepost op: 17-augustus-2018, 16:00:56 »
Van het weekend ga ik eerst het SLS systeem afkoppelen (tijdelijk?). Mocht dit geen verbetering opleveren, dan moet toch de kop er maar een keer af?
Via dat systeem kan er geen olie in het luchtfilter komen heb je al gecontroleerd of dat korte vacuum slangetje tussen filter en aanzuigslang aangesloten is die zuigt de carterventilatie af.

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #13 Gepost op: 18-augustus-2018, 12:27:50 »
Via dat systeem kan er geen olie in het luchtfilter komen heb je al gecontroleerd of dat korte vacuum slangetje tussen filter en aanzuigslang aangesloten is die zuigt de carterventilatie af.
Hoi Bertussmit7, Ja alles zit er op en aan. De vacuumslangen zijn ook allemaal heel. Ik geloof nu ook niet meer in het SLS-systeem, omdat de carterventilatie olie opslurpt en dat komt
vermoedelijk zoals MiKeY© ook al aangeeft door de klepseals. Ik heb de nieuwe seals en een pakkingset besteld. Eventueel kan ik ook nieuwe kleppen inslijpen als dat nodig mocht zijn.Deze heb ik namelijk al liggen hier. Hier zie je de opgezogen olie vanuit het carter:

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #14 Gepost op: 18-augustus-2018, 20:43:25 »
SLS is er tussenuit. Nu wachten op de pakkingen om de kop eraf te halen. Als het zover is, zal ik er foto's bij zetten van wat ik aantref!

Wordt vervolgd ........

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #15 Gepost op: 02-september-2018, 14:12:00 »
Zo vandaag is de kop eraf gegaan. Hieronder een aantal foto's hiervan. Ik zag niets bijzonders aan de kleppen zelf en aan de klepsteelrubbers zag ik ook niets bijzonders op zich. Wel zag ik dat hij bij de zuiger een beetje gelekt heeft. Wie kan hier iets over zeggen? De kleppen ga ik vervangen voor nieuwe exemplaren, omdat ik die nog heb liggen en uiteraard vervang ik ook de klepsteelrubbers. De kleppen ga ik zo inslijpen. De olieschraapveer vind ik wel vast zitten. Ik ga de zuiger denk ik maar preventief vervangen, de boel is nu immers los. Graag uw reacties hierop!

Offline MiKeY©

• KTN Lid
  • *
  • No brain, no pain...
  • Rijdend op een:
« Reactie #16 Gepost op: 03-september-2018, 18:50:39 »
Zuigertje heeft zijn beste tijd wel gehad zo te zien...
Cilinderkop ziet er netjes uit, ik zie alleen sporen van een klein beetje verbrande olie bij de uitlaatklep aan de buitenzijde van de cilinderkop.
Zuiger vervangen is mijn advies, helemaal als de olieschraapveer een beetje vast zit.

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #17 Gepost op: 21-september-2018, 09:57:53 »
Goedemorgen,

Inmiddels een nieuwe zuiger erin gezet (en netjes op de juiste manier de zuigerveren op de juiste positie gezet). De compressie is verbeterd t.o.v. toen.

Toen ging ik gisteren proefrijden en dat ging prima. Starten ging goed, loopt mooi stationair en hij reed prima.Daarna nam ik hem mee naar het werk. 16 km is de afstand en halverwege begon de ellende. Hij ging steeds langzamer rijden. De carterontluchting had ik bewust niet aangesloten op het luchtfilter omdat ik wilde uitsluiten of er nog olie uitkomt. Toen hij steeds langzamer ging rijden zag ik ook dat er allemaal rook uit de carterontluchtings-slang kwam. Hoort dat zo?
Ik was blij dat ik op het werk aangekomen was. Scooter sloeg ook direct af. Uiteraard moest ik ook nog terug. Ik haalde de scooter van de bokstandaard af en merkte dat het leek alsof hij op de rem stond. Toen weer op de standaard en toen heb ik hem gestart (gewoon starten lopen). Toen weer van bokstandaard afgehaald en toen zat er ook weer beweging in de scooter. Ik ben met een gangetje van 30km/uur naar huis gegaan. Dit verliep zonder problemen. Ik kon echter niet zien of er weer rookpluimen uit de carterontluchtingsslang kwamen.

De remmen zitten niet vast en alles loopt vrij. Ga volgende week maar beginnen met opnieuw de compressie te meten.
Het zou toch niet zo zijn dat ik een beginnende vastloper van de nieuwe zuiger heb gehad? (vorig jaar is de gearolie in de achterbrug vervangen, dit even terzijde)
Wie wil er iets over zeggen?

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #18 Gepost op: 02-mei-2019, 11:36:49 »

Scooter heb ik stilgezet onder een afdekzeil en recent ben ik weer verder gegaan aan het probleem van de olielekkage via het luchtfilter en het afslaan van de scooter.

...

Zo kwam ik er ook achter dat er gewoon te veel olie in het blok zat. Ik vul na aftappen altijd met 700ml. Blijkbaar was er toch olie achter gebleven, omdat na het olie peilen bleek dat het peil (op een vlakke ondergrond, en de peilstok niet erin gedraaid had om te peilen) een halve cm boven het maximale peil te staan.

Olie eruit gelaten en toen weer gevuld. Nu is het oliepeil in orde. En lijkt de olielekkage via het luchtfilter over te zijn.

Nu het volgende probleem. Waarom start de scooter prima en slaat hij direct weer af? Je kunt de scooter gewoon opnieuw starten, maar zal weer direct afslaan. Als je weer start en de scooter met het gas aan de praat houdt, gaat de choke in werking na 15 seconden en blijft hij prima lopen. Als ik de stationairschroef  indraai, zodat hij meer toeren gaat draaien, blijft hij ook lopen, maar met veel te hoge toeren. Dit is ook niet de bedoeling. Ik wilde een reserve carburateur hebben liggen voor experimenten, maar met die nieuwe carburateur heb ik het zelfde euvel als hierboven.

Ik heb er ook een andere bobine en even een andere CDI opgezet. Dit biedt ook geen soelaas.

Zou het zinvol zijn om een drukverliestest uit te voeren?
Of zouden de kleppen te strak kunnen staan? (zijn afgesteld met 0,05 en 0,1 mm (inlaat - uitlaat))

Graag uw reactie!

Offline westcoast1973

• KTN Lid
  • *
  • Leeftijd: 46
  • Ik heb een Kymco dus een leven
  • Rijdend op een:
    super 8 street blauw grijs en een super 8 glans zwart
« Reactie #19 Gepost op: 08-mei-2019, 00:03:30 »
Zet je kleppen op 0,08 in en idem op uit, heb deze ongein ook gehad dat 00,5 in en 0,10 uit werkt niet lekker start wel maar slaat ook weer af, doe er je voordeel mee, vriendelijke afstel groet  West.

rsjonkman

Offline mrdigitalis

• KTN Lid
  • *
  • Rijdend op een:
    People S 50
« Reactie #20 Gepost op: 13-mei-2019, 17:57:02 »
Ik heb een cilinderlektest gedaan en het bleek dat de uitlaatklep zo lek als een mandje was. Cilinder eraf gehaald, kleppen geslepen en daarna kleppen gesteld op 0,1mm in en uit (had geen 0,08mm). En nu weer helemaal nieuw gelukkig!

Reactiesnelheid kymco People S(nor) 4T.

Gestart door Grover

Reacties: 6
Gelezen: 4362
Laatste bericht 29-september-2015, 20:08:07
door Ruud_Sint
kymco people s dipje ?

Gestart door nibapeople

Reacties: 13
Gelezen: 11727
Laatste bericht 27-september-2012, 13:38:51
door nibapeople