Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..
Op dit moment:
  • Tuning Kymco Agility 150cc (Theorie en Praktijk) 5 4

Auteur Topic: Tuning Kymco Agility 150cc (Theorie en Praktijk)  (gelezen 50279 keer)  Deel 

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Geslacht: Man
  • Wie z'n eigen weg gaat wordt niet gauw ingehaald
  • Rijdend op een:
    RSAK550
Tuning Kymco Agility 150cc (Theorie en Praktijk)
« Gepost op: 17-november-2014, 12:26:40 »
Een ieder op dit forum weet wel dat ik een Kymco Agility 150cc heb waarmee ik in het verleden sommige toertochten heb mee gereden. Ik kocht de naast de BMW K1200LT de Agility puur voor het stadswerk en woon-werkverkeer. Dat was wel even wennen naast zo'n kolos maar het beviel prima, zoveel zelfs dat ik ook toertochten mee ging rijden.

Maar zoals altijd, alles veranderd en nu we een paar jaar verder zijn en de BMW K1200LT is ingeruild voor een Camper en ik dus de Agility alleen nog gebruik wil ik mijn oude hobby weer eens oppakken. Wat mij eigenlijk altijd verbaasde is dat Kymco zo weinig vermogen uit een 150cc blokje haalt maar de reden dat ik toch voor Kymco koos was dat ik het een heel leuke scooter vond voor een kleine prijs. Prima ding met  schijfremmen, stalen remleiding achter, 16inch wielen en heel erg licht met bok en zij-standaard. Ik heb de zwarte uitvoering.

Officieel zijn dit de specificatie's:

Kymco Agility City 125 / 150cc

Motor: luchtgekoelde 1-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 125 cc - 149 cc
Max. vermogen: 7 kW/9,5 pk bij 7.500 tpm - 7,5 kW/10,2 pk bij 7.000 tpm
Max. koppel: 11,8 Nm bij 6.000 tpm (ja, beide)
Max. snelheid: 90 km/u
Wielen v/a: 16 inch
Remmen v/a: enkele schijf/enkele schijf
Leeg gewicht: 119 kg
Kleuren: zwart
Accessoires (optioneel): regendek, windscherm, topkoffer(s)
Prijs € 1.949 - € 1.999

Vergeleken met:

Suzuki sixteen 150cc

Cilinder inhoud   153cc
Aantal cilinders   1
Motortype   4-takt, vloeistofgekoeld
Vermogen (krukas)   11.5kW (15,5pk) / 120kg
Max. snelheid 25kw   115-120 km/u (teller)

Motor: vloeistofgekoelde 1-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 124cc
Max. vermogen: 11,2 kW/15 pk bij 9.000 tpm
Max. koppel: 13,8 Nm bij 7.500 tpm
Max. snelheid: 120 km/u

Honda Dylan 150cc

Cilinder inhoud   153cc
Aantal cilinders   1
Motortype   4-takt, vloeistofgekoeld
Vermogen (krukas)   11.5kW (15,5pk)
Leeg gewicht: 120kg
Max. snelheid 25kw   115-120 km/u (teller)

Kymco Agility 200i

Max. snelheid   95 km/h
Cilinderinhoud   163 cc
Motor   4-takt
Koeling   geforceerde lucht
Max. vermogen   8,2 kW (11,2 pk) bij 7.500 rpm
Koppel   12 Nm bij 5.500 rpm
Leeggewicht   122 kg

Honda PS150i

Cilinder inhoud 153cc
Aantal cilinders 1 Motortype 4-takt, vloeistofgekoeld
Versnellingen Automaat
Vermogen (krukas) 11,6kW (15,7pk)
Leeggewicht 126kg
Max. snelheid 25kw +/- 115km/u

Zelfs als ik ga vergelijken met de nieuwe Agility 200i en er zelfs de Honda PS150i bij betrek valt me het vermogensverschil op. Dit moet toch beter kunnen. Wat ik nu ga doen is het een en ander aanpassen aan de Agility. Doel van dit topic is om jullie mee te nemen door de verschillende afwegingen en aanpassingen die ik wil doen. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Stephan

• Gast
Re: Tuning Kymco Agility 150cc
« Reactie #1 Gepost op: 17-november-2014, 12:36:21 »
Heeft zo'n Agility nou nog een carburateur of al een injectie? Anders zou je daar nog iets mee kunnen doen.
Helaas levert K&N geen filter voor de Kymco-scooter. ...anders had ik die ook al meteen op min Like 200i gezet.
Heel veel andere opties bestaan er verder niet, denk ik. Want een sportievere vervangingsuitlaat bestaat er ook niet voor, toch?
En anders moet je het al zoeken experimentelere zaken als een sneller nokken-asje (als die al bestaat voor de Kymco) en de kop flowen of een andere brandstofmix en dat soort zaken. Maar wat wordt dan de levensduur van het blokje?

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #2 Gepost op: 17-november-2014, 13:02:06 »
Hoi Stephan, bedankt voor je reactie. Mijn Agility heeft een carburateur en dat was toendertijd ook een belangrijke overweging om hem te kopen, ik zou zelf aanpassingen kunnen doen en zelf het onderhoud kunnen verrichten. Ik had toen ik hem kocht geen mogelijkheden om injectiemotoren en de daarbij horende computer uit te lezen, nu kan ik dat wel.

De uitlaat heb ik al aangepast meteen al in het begin.

Het eerste wat ik nu aan wil pakken is een andere cylinder en cylinderkop zonder TPS. Verder carburateuraanpassingen en vario aanpassingen en inderdaad nokkenas update, ook denk ik dat de CDI toch begrenst is, ook daar ga ik naar kijken. Doel is om een vergelijkbaar vermogen te verkrijgen en daarom heb ik bovenstaande voorbeelden aangehaald.

De levensduur van het blokje is niet zo belangrijk al denk ik dat ook dat best mee gaat vallen. Het toerental wordt niet echt veel hoger en lageraanpassingen zijn geen probleem. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat mijn BMW net lekker ging rijden na ruim 100.000 km en de meeste scooterrijders op dit forum het normaal schijnen te vinden dat een 50cc blokje op is na 35.000 km ? Ik kan daar nog steeds niet bij en wil kijken hoever ik kan gaan met mijn motorscooter.

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #3 Gepost op: 21-november-2014, 11:13:04 »
Zo, vandaag ben ik me aan het oriënteren op de scooter. De bedoeling is om in mijn standaard 150cc motorblokje wat meer vermogen te stoppen, in ieder geval net zoveel als de motorblokjes leveren van vergelijkbare scooters. Om mee te beginnen moet ik mij eerst oriënteren op hetgeen ik tegen kan komen en het eerste is uitvogelen wat voor een blokje ik eigenlijk heb. Er zijn volgens mij namelijk veel GY6 varianten. De originele was een GY6 blokje met 54mm ruimte tussen de 4 cilindertapeinden waar de cilinderkop mee vast getrokken wordt op het carter. De B variant is een nieuwere variatie die is bedoeld voor grotere cilinders en wel tot 232cc toe. Om dat mogelijk te maken hebben de tapeinden hier 57mm ruimte.

Dan is er ook nog een mogelijk probleem met de zuigerslag. Om te voorkomen dat de zuiger tegen de cilinderkop aankomt heb ik daar 75.2mm ruimte nodig.

Vervolgens kan ik ook nog kiezen voor waterkoeling. Er zijn setjes op de markt die dit mogelijk maken. Ik wil hierbij kiezen voor kwaliteit en de Chinese varianten dus vermijden. Hier in Nederland is moeilijk aan deze kwaliteitsonderdelen te komen dus dat wordt zoekwerk op internet. Dat doe ik liever niet omdat eventuele garantie dan moeilijk kan zijn. Als iemand hiervoor een Nederlandse optie heeft hou ik me dus aanbevolen en dat mag best iets (meer) kosten.

Hier een paar plaatjes van wat ik in mijn hoofd heb.......dit wordt echt leuk.....

Watergekoeld 200cc setje

Luchtgekoelde 200cc cilinder

Cilinderkop voor 200cc, ik wil deze zonder EGR klep, deze is (volgens mij) Met EGR

De krukas

Dit was mijn eerste zelfbouwproject. Wel wat jaren geleden maar ik vind het nog steeds leuk en er zijn nu veel meer mogelijkheden waar ik gebruik van kan maken en dat ook wil doen.

Offline Jantje

• KTN Lid
  • Ik ben de clutch kwijt
  • Rijdend op een:
    Xciting 400i ABS / Agility City rebel 6Pk / Honda X-ADV
« Reactie #4 Gepost op: 21-november-2014, 22:33:38 »
Hi Ruud leuk project, en mooi spul ha ha :)

Had je de afstand van tap eind tot tap eind al opgemeten?
Waarom weet ik niet maar mijn vermoeden is dat jij mogelijk de 54mm. variant hebt >> "1P blok 157QMJ G6Y"
Ben zelf nogal wat info kwijt geraakt omtrent webshops die freaky items verkopen t.b.v. deze scooter
Ik meen me te herinneren dat ik eerder zowel in Duitsland als in Engeland een aardige custom onderdelen toko was tegen gekomen.
Er staat me ook vaag iets van bij dat er gekotterd moet worden boven een x aantal cc's ?

kom ik wat tegen dan laat ik het weten, maar denk dat het helaas garantie technisch gezien toch vooral uit het buitenland zal moeten komen.
Ooit nog wel eens de hoop gehad dat Cris van Rev'70 iets meer op dat gebied zou gaan leveren, maar helaas.

Ik ga je volgen ;)

Prettig weekend gewenst.
Ik zij nog zo: Je moet ook rijden waar je kijkt!

Stephan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21-november-2014, 22:52:48 »
Dit ga ik ook zeker volgen. Succes, Ruud!

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #6 Gepost op: 23-november-2014, 13:24:34 »
Straks aan het werk maar nu me weer even oriënteren op de scootertuning.

Laten we zeggen dat we een groot deel van de benodigde onderdelen in beeld hebben maar we missen nog een belangrijke, de benzinetoevoer dus de carburateur. De inlaatklepdoorgang in de cilinderkop = 30 mm dus is het zaak alle componenten vanaf het luchtfilter hierop aan te passen. Ik heb eens gezocht en ik denk dat ik kies voor de

Hoca GY6 30mm CVK carburateur

Ik kan deze carburateur ook aanpassen op handmatige choke en dat is eigenlijk wel lekker, ik weet dan wat ik aan het doen ben als ik een koude motor start en de choke uittrek. Daarbij zijn alle onderdelen voor deze grotere inlaat ook te koop evenals een complete hoofdsproeierset om af te stellen.

Verder zocht ik naar een bedrijf die de fijntuning voor mijn scooter kan regelen en de vermogenstoename in beeld brengt. Ik ga dus niet op gevoel af maar wil het resultaat meten en zichtbaar maken. Ik ga van de week kijken bij de Dynojet van Jeroen vd Meer in Uithoorn. Eens zien wat dit bedrijf voor mij kan betekenen. Ook heb ik een revisiebedrijf in Haarlem gevonden die eventuele aanpassingen kan doen aan cilinder en cilinderkop. Mochten de onderdelen niet geheel passen op mijn blokje, dan kan dat hier pas gemaakt worden.

Voor de rest wat extra gereedschap besteld en dat verwacht ik deze week:

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2.html

Kijk door de bougie direct in de verbrandingskamer!

Met de Colortune is het eenvoudig, het brandstofmengsel aan de carburateur te corrigeren, u kunt door de doorzichtige bougie direct in de verbrandingsruimte kijken terwijl de motor draait, en op die wijze de kleur van de 'verbrandingsvlam'coorigeren. De colortune betaald zichzelf door besparing. Wordt geleverd inclusief uitgebreide instructie en kleurkaart voor het te correcte mengsel. Direkt bruikbaar, 14mm schroefdraad, er zijn adapterkits voor andere maten (10-12-18mm)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5BU-5FhX_Qc#t=0

Een kleppenslijpsetje.....de pasta heb ik nog. Hiermee kan ik de zelf de kleppen inslijpen op de klepzitting.

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #7 Gepost op: 24-november-2014, 03:47:07 »
Er was even terug al een opmerking gemaakt over de levensduur van een getuned blokje. Ik gaf als antwoord dat dat mogelijk niet anders was in vergelijking met een fabrieksblokje. Ik zal daar wat dieper op in gaan:

Er zijn in principe twee manieren om een motor te tunen, grotere cilinder en meer benzine toevoeren waardoor de motor sterker wordt al of niet tezamen met het toerental verhogen. Dat verhogen van het toerental kan, maar heeft beperkingen. Je kunt daarmee heel ver gaan maar met een 4-takt blokje moet je toch een paar dingen in het oog houden. De kleppen worden geopend door de nokkenas en gesloten door een veer. Als het toerental verhoogd wordt kan het zijn dat de veer de klep niet meer op tijd kan sluiten en de zuiger dus de klep raakt. We spreken dan van een zwevende klep en dat veroorzaakt veel schade in het blokje dus dat willen we niet. We kunnen dat voorkomen door een zwaardere veer op de klep te plaatsen. Ook dat heeft weer een nadeel, het kost meer kracht om de klep te openen en ik wil die kracht liever op het achterwiel hebben. Dat is de grootste reden van mij om het toerental zeker niet boven de 9.000 t/min te laten komen. Dat is tevens ook de reden dat ik een revisiebedrijf in de arm heb genomen. Ik wil balans in het blokje hebben en balans verlengt de levensduur enorm. Bij seriemotoren gaat veel vermogen verloren door onnodig gerammel en getril, onbelans dus. Een motor met gebalanceerde draaiende delen loopt niet alleen mooier, er komt dus ook meer vermogen uit.

Verder wil ik kijken of ik de gehele inlaat kan flowen, flowen in dit geval wil zeggen dat ik alle oneffenheden die een plotselinge vernauwing of verwijding tot gevolg hebben voorkom. Randjes van een spruitstuk van bv een gat van 29mm op een spruitstuk van 30mm of een scheef erop gezet spruitstuk wil ik zeker niet zien. Dat scheef erop zetten kun je voorkomen door te werken met paspennen. Ook om deze reden wil ik kijken of ik de bussen van de inlaatklep wat in kan korten, de vullingsgraad wordt dan nog beter.

Verder zit die carburateur me nog niet helemaal lekker, ik zou het liefst een carburateur hebben waarbij ik de sproeiernaald ook kan stellen. Ik zal proberen te verklaren waarom. Het ideale brandstof/lucht mengsel heeft een verhouding van 14.7 kg lucht en 1 kg brandstof. De hoofdsproeier in de carburateur bepaald de hoeveelheid brandstof in dit mengsel, grotere sproeier = meer brandstof maar.....je rijdt nooit altijd met vol gas. Alleen als je vol gas rijdt is de naald helemaal uit de hoofdsproeier en bepaald het kaliber van de hoofdsproeier dus het mengsel lucht/brandstof. Zodra je gas, mindert zakt de gasschuif en zakt dus ook de naald in de hoofdsproeier. Die naald is taps en door de naald te laten zakken of tegengesteld kun je ook het mengsel bij verschillende standen van de gasschuif regelen en daarom wil ik dus een verstelbare gasnaald hebben.

Als je het bovenstaande filmpje hebt bekeken moet je je tevens indenken dat een 4-takt motor kleppen heeft en dat de inlaatklep 1 1/2 omwenteling van de motor is gesloten en een halve omwenteling is geopend. Dit lijkt niet belangrijk maar is het wel, je moet immers een constante luchtstroom hebben in de carburateur om een goed mengsel te verkrijgen.

Als laatste zou ik willen kijken of ik de nokkenas wat later kan zetten, dit heb ik vroeger bij mijn racer gedaan en dat scheelde behoorlijk, in principe zou hij tot 5graden later gezet kunnen worden. Om dezelfde reden zou de ontsteking wat vroeger gezet kunnen worden, vroeger ontsteken geeft meer power bovenin. Misschien eens zoeken naar een ontstekingsunit waarbij deze curve is aangepast.

Offline Patrick

• Oprichter van K.T.N.
  • KTN Team
  • KTN Lid
  • Leeftijd: 62
    • Kymco Tourclub Nederland
    • Youtube's kanaal
  • Rijdend op een:
    G-Dink 2012 / Grand Dink 2005 grijs /New Dink zwart 2011
« Reactie #8 Gepost op: 24-november-2014, 05:44:36 »
Hoe duidelijk kan het zijn ;)

Ruud leuke bijdrage voor het forum.
De natuur, het weer en klimaat wordt extremer maar de mens ook...

E-mail: ktnclub@xs4all.nl
Bezoek  ook onze website , Facebook  of Twitter eens.
www.kymcotourclubnederland.com
https://www.facebook.com/KymcoTourclubNederland?ref=hl
https://twitter.com/KTNCLUB

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #9 Gepost op: 26-november-2014, 12:04:15 »

Vandaag het eerste deel van mijn bestelde gereedschap binnen gekregen. Belangrijkste zijn de stelen met zuignappen om kleppen te slijpen. Daarnaast ook tangetjes om leidingen dicht te knijpen, niet specifiek nodig maar wel makkelijk. En een polietrekker speciaal voor de vario-koppeling. En tot slot wat opbergunits voor bougies, altijd makkelijk voor onderweg.

Het eerste werk nu wordt het opmeten van cilinder-tapeinden, en nog op zoek naar een kleine dikke glasplaat om de bovenzijde van de cilinder en de onderzijde van de cilinderkop extra te vlakken.

Stephan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26-november-2014, 12:56:38 »
Knap hoor, dat je dat zelf allemaal kunt!

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #11 Gepost op: 27-november-2014, 00:10:56 »
Knap hoor, dat je dat zelf allemaal kunt!

@Stephan: Tja, wat moet ik daar nu op zeggen...de reden dat ik dit topic gestart ben is om jullie deelgenoot te maken van mijn ervaringen. Daar kun je van leren en zo heb ik het ook geleerd en dat geldt voor iedereen met deze kennis, toch ? Lezen, vragen, kijken en doen......je komt vanzelf verder....en van fouten leer je...

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #12 Gepost op: 29-november-2014, 20:00:07 »
Ik krijg hier steeds meer zin in. Ga morgen eens contact leggen met Las Vegas....hoop voor mij alleen dat dat geen gok voor me wordt.

Nee, geintje natuurlijk, want daar zit degene die hele leuke speeltjes heeft voor mijn blokje......kijk maar even mee, dit gaat echt gaaf worden.

Offline Jantje

• KTN Lid
  • Ik ben de clutch kwijt
  • Rijdend op een:
« Reactie #13 Gepost op: 30-november-2014, 11:02:11 »
Morgen Ruud,

Mooie 4v, lijkt wel hoge druk kop of iets dergelijks?
Het heeft niet direct met de motor zelf te maken maar ik kan je warm aanbevelen om er ook een andere 'torque-driver' in te schroeven.
Die dingen kosten 4 á 5 tientjes en geven een verbazend goed lineair effect met optrekken.
Ik heb er zelf eentje van Naraku inzitten er is er ook nog een van NCY.
Een nieuwe OEM of eventueel iets sterkere drukveer kan dan ook gelijk worden geplaatst, je hebt er tenslotte nu zo'n 20.000 opzitten, en mij is gebleken dat ze na verloop van tijd toch wat slapper worden.
Daarnaast kan het geen kwaad om een nieuwe te plaatsen als je meer motorvermogen gaat creëren.

Mvg. Jan

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #14 Gepost op: 30-november-2014, 13:11:07 »
Morgen Ruud,

Mooie 4v, lijkt wel hoge druk kop of iets dergelijks?

Leek mij ook, Jan. Kijk maar eens naar de bijbehorende zuiger. Ik ga dus zeker in contact met de verkoper om te bepalen wat ik nodig heb voor het door mij gestelde doel.

Wat mij ook erg aantrekt is de plaatsing van de koelribben onder een hoek. De "luchtpomp" voor de koeling zit immers op de krukas en blaast omhoog. Deze koelribben volgen die luchtstroom beter dan de originele. Is dus echt over nagedacht en daar hou ik van......

Het heeft niet direct met de motor zelf te maken maar ik kan je warm aanbevelen om er ook een andere 'torque-driver' in te schroeven.

Toch wel, Jan, je kunt er immers wel een V8 aanhangen maar als je de vario of tandwieloverbrenging achter niet aanpast of het toerental verhoogd zul je geen kilometer harder gaan rijden en dat was wel een van de doelstellingen van mij, de A9 naar Schiphol op kunnen zonder steeds in de spiegel te moeten zoeken naar vrachtwagens.

Wat ik zoek is een sportvario, niet alleen het voorste deel met de gewichten maar juist ook de achterste poelie om de balanswerking zo goed mogelijk te gaan gebruiken. In het maximum heb ik wellicht minder speling dan in het minimum. Moet ik nog naar kijken. Heb jij suggestie's ?

Offline Jantje

• KTN Lid
  • Ik ben de clutch kwijt
  • Rijdend op een:
« Reactie #15 Gepost op: 30-november-2014, 15:23:25 »
Bij scrappydogscooters mee bestellen:

1/ "Performance 150 sliding torque sheave" dat is de torque-driver die ik bedoel.
Ik zie op foto dat er 6 spie-banen op zitten,
das mooi want dan kun je kiezen uit welke van de 2 je het meest aanstaat (heb ik zelf ook)

2/ De blauwe "Performance Torque Spring 1K" => + 1000rpm.  (blauw is het minst stug, en is de eerst volgende na OEM)

Kan geen directe url geven, maar beide staan op de pagina hier onder.
http://www.scrappydogscooters.com/125_150cc_Performance.html

Via REV'70 de vario bestellen.

3/ Vario NCY Overdrive2 (OD2)

bestellen bij Chris, maar dan eerst een mailtje en zeggen dat het
voor je 150cc is, als je niet mailt krijg je er anders standaard 7 gram brommer rollen bij en daar heb jij niets aan.
Vraag dan om 10 grams rollen (jij hebt standaard 14 gr. als ik het goed heb?)
http://www.revolution70.nl/index.php?id_product=11&controller=product

Je kunt later nog eens beslissen om er de duurzame Dr. Pulley's van ook 10 gram in te zetten,
zodat je niet elke 7 á 10.000km. nieuwe rollen hoeft te plaatsen.

Mvg. Jan

p.s.
je kunt om te testen ook nog een setje simpele 12Gr. rollen mee bestellen, je kunt dan evt. gemixt ook 11gr. uittesten,
en dan na het testen gewoon Dr. Pulley van het zelfde gewicht aanschaffen.
De voor/na delen van hoog/laag gewichts-rollen zijn bij jou bekend... dus dat gedeelte is wel klinkklaar ;)

Offline Jantje

• KTN Lid
  • Ik ben de clutch kwijt
  • Rijdend op een:
« Reactie #16 Gepost op: 30-november-2014, 16:10:24 »
Een van deze sportvario's 2 is ook mooi

Variateur MALOSSI Maxi Multivar Kymco 125->200 AIR 4T 2V (20x17)
http://www.easyparts.nl/Variateur_MALOSSI_Maxi_Multivar_Kymco_125-%3E200_AIR_4T_2V_%2820x17%29_%28Variateurs%29-p1239984.html

Variateur Polini Maxi Speed Control Kymco 125->200 Air 4t 2v (19x17)
http://www.easyparts.nl/Variateur_POLINI_Maxi_Speed_Control_Kymco_125-%3E200_AIR_4T_2V_%2819x17%29_%28Variateurs%29-p1239985.html

Helaas geen torque-driver op easyparts.

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #17 Gepost op: 30-november-2014, 17:19:44 »
Bedankt Jan, hier heb ik wat aan....de MALOSSI Maxi Multivar heeft momenteel mijn voorkeur...

Offline Jantje

• KTN Lid
  • Ik ben de clutch kwijt
  • Rijdend op een:
« Reactie #18 Gepost op: 30-november-2014, 18:15:57 »
Lijkt me een goed idee, ik heb hem met witte drukveer zelf ook in mijn Xc. zitten.
Rollen hebben met 5000km. wel al een vlakke kant,  maar ja Malossi en slijtage zijn nou eenmaal inherent aan elkaar.
Daarnaast zat het ritje Haarlem / Helsinki er ook nog tussen, wel nog even gedacht om de sportvario er uit te halen voor die trip maar was er niet van gekomen.

Ik stap zelf daarom dan eerdaags ook over door in mijn Malossi vario de Dr. Pulley rollen te stoppen, ben ik gelijk
van dat slijtage gesodemieter af.

De torque driver moet je ook echt serieus nemen die geeft door de rechte spie-banen het vermogen heel lineair door naar achterwiel.... e.a. staat los van acceleratie die je verkrijgt na plaatsing van de vario

De Malossi is reeds uitgekiende handel hun hebben vaak het hele zaakje met de juiste rollen reeds door getest, dus dat
wiel hoef je dan gelukkig niet zelf meer uit te vinden, doch verkopen ze ook 9,5 en 11,5 gram rollen voor jou Malossi vario, dus invulling naar eigen smaak is altijd mogelijk!

Zelf kun je later even na zoeken in de Dr. Pulley shop of er voor jou Malossi ook dr. pulley's te koop zijn.
Je moet dan zoeken naar rollen van 20x17 en in jou geval zitten er 6 rollen in de sportvario dus zoeken naar Dr. Pulley 20X17x6 met een gewicht gelijk aan de meegeleverde of naar eigen smaak toegepaste Malossi rollen.

Cheers Jan

EDIT:
Kijk eens aan ook gevonden
http://www.drpulley.info/shop/index.php?cPath=47_57
Complete goedkoopste setjes staan op Maksor. doe daar je voordeel mee.
http://maksor-scooterparts.com/dr-pulley/aftermarket-vario-2017.html

Als je toevallig ook nog een snaar nodig hebt, dan is die set hieronder ook wel een mooie prijs. (ik had die van mij ook via Ebay)
Inclusief A-merk MITSUBOSHI  v-snaar en inclusief opsturen vanuit Italië voor 135 euro.
EBAY

Offline Jantje

• KTN Lid
  • Ik ben de clutch kwijt
  • Rijdend op een:
« Reactie #19 Gepost op: 01-december-2014, 13:00:59 »
Jij weet wel dat ik een knakker ben die regelmatig van over de gehele aardkloot spulletjes bestel,
en altijd lekker veilig via Paypal.

Ik heb dan ook nog wat dingetjes opgezocht waarbij het opvallend is dat het merk Naraku t.b.v. motorblok nr.1P 57QMJ nogal vaak voorbij komt.

Naraku OEM-Nummer: NK39030   snelle cdi    60 + 15 euro
Ebay

Naraku OEM-Nummer: NK39030 snelle cdi  goedkoper in NL. en volgens mij precies de zelfde als via Ebay ??
allwheeldeals.nl

Naraku V.2 CNC Koppelingshuis  70 + 15 euro (top model)
Ebay

Naraku R-Vent Koppelingshuis 46 + 15 euro
Ebay

NARAKU (Sport) koppeling 49 + 10 euro
Ebay

Of 56 euro en gratis verzending
Ebay

Tube met Polini vet t.b.v. installatie torque-driver 5 euro (ex. verzendkosten)
easyparts

Zelfde vet t.b.v. installatie torque-driver van Malossi,  iets duurder 7 euro (ex. verzendkosten)
easyparts

Remleiding RVS Universeel - Op lengte vanaf 16 euro (Volgens mij een goede update voor jou "none-rvs" voorrem!) ;)
jmpbonderdelen

DNA filter 61 + 8 euro (let op: maakt weinig tot geen verschil)
Ebay

Motorblok nr. 1P57QMJ > 1P 57QMJ > 57QMJ

Google > Sport camshaft A9 GY6 KYMCO 125cc 150cc 152QMI 157QMJ

Nog wat om te overdenken:

163 cc is de grootste cilinder die past op de 157QMJ zonder te hoeven kotteren.
Ik had dit een paar berichten eerder min of meer al door laten schemeren ;)
Jij moet je echter af gaan vragen of het op jou kym wel interessant is om een cilinder van maar 160cc te plaatsen.
Hij zal er namelijk amper harder door lopen, hooguit onderin iets meer power als je tegen de wind in gaat.
Harder als 115km op een lange rechte weg zal het niet worden, en dan mag je nog in je handjes knijpen, want het zal eerder
ergens tussen de 100 en 110 worden.
Jij zit aan de bovenkant 7 max. kunnen van jou motorblok, de 150 bestaat ook maar in een paar landen de rest van de wereld draait op het 125cc model en dan is het misschien wel aardig om te upgraden naar 163cc.

Zelf zou ik me in eerste instantie beperken tot de CVT en mits hij werkt de CDI.
(CDI past maar kan je niet garanderen dat je ook net als op de 50cc de 9000rpm. kan halen)
Nokkenas zou eventueel kunnen maar ga je ook niet veel van merken.
Je bent bij deze gewaarschuwd voor mogelijk tegenvallende resultaten!

Mvg. Jan

p.s.
Anders als mijn fotootje doet vermoeden, zullen de vlammen wel nooit van het model afslaan ;)

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #20 Gepost op: 02-december-2014, 11:55:58 »
Hoi Jan,

Ik heb het motornummer gevonden en denk dat ik inderdaad uitgerancheerd ben. Zal dit even toelichten.

Er staat op mijn blokje: KL30              dit zou een GY5 blokje kunnen zijn...goed uitkijken dus.....

even een uitleg voor alle geïnteresseerden van dit motornummer:

1 staat voor het aantal cilinders
P staat voor de plaatsing van de cilinder(s)
            - blank of niet gebruikt = verticaal    -v = V type (zullen wij niet zien)   -P = horizontaal
E staat voor
            - blank of niet gebruikt = 4takt    E=2takt
getal wat nu volgt is de boring van de cilinder, bij mij dus 57mm
Q staat voor vorm van koeling
- blank = waterkoeling   - f= natuurlijke luchtkoeling   - Q = geforceerde luchtkoeling  - Y = oliekoeling
J staat voor code cc
A=<50
B= 50
C=60
D=70
E=80
F=90
G=100
H=110
I=125
J=150
K=175
L=200
M=250
N=300
P=350
Q=400
R=500
S=600
T=650
U=700
V=750
W=800
X=900
Y=1000
YG=1100
YL=>1200
Als laatste ontwerpnummer 0-4+

daaronder tussen de sterretjes is het fabrieksnummer

Nu denk ik ook meteen te weten waarom de 200i slecht 163cc heeft, hetzelfde blokje van mijn 150cc is hiervoor gebruikt en het kan dus inderdaad niet groter, zwaarder, meer worden zonder speciale handelingen. Ik denk niet dat ik daar geld voor uit ga geven. Het enige wat ik wel ga doen is die EGR dicht maken. Foto's hiervan zal ik zeker hier plaatsen dus niet op slot doen svp.

conclusie:

Ik hou de Agility zoals hij is en waarom niet, hij bevalt mij prima vor het doel waar ik hem voor gebruik of

ik koop dit 200cc blokje met oliekoeler en tuning parts en zet dat er onder, wie weet doe ik dat wel als ik het huidige blokje ooit in de prak draai. Dit blokje is goed voor 18PK. Het is dus wel heel goed mogelijk om de kracht van het blokje gelijkwaardig te maken aan Honda, Suzuki zoals ik mij in het begin van dit topic af vroeg.

Henk1980

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 03-december-2014, 23:01:12 »
Wel een puntgave mooie scooter ,zocht dit model in de scooter variant al op maar op de Kymco site niet meer te vinden,is het een " ouder model? Hij straalt iets uit dat ik toch wat mis in de huidige lijn..dat felle neusje en ranke sportieve lijnen doen hem goed.

Groet,Henk

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #22 Gepost op: 04-december-2014, 14:44:43 »
Vind ik ook Henk, al vond ik dat zilveren rekje achter maar niets en heb dat nu ook zwart gespoten. De hele scooter dus zwart, heeft wel wat....

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #23 Gepost op: 02-januari-2015, 14:48:55 »
Zo, ik ben de laatste tijd weer lekker aan de gang geweest en ik kreeg reactie's waarin gevraagd werd naar mijn ervaringen tot nu toe dus ik reageer daar nu op.

Zoals hierboven aangegeven ga ik niet naar 200cc maar hou mijn oude blokje en pas geleidelijk alles aan. Dat doe ik op deze manier omdat ik dan weet waar ik een euvel moet zoeken als ik iets aangepast heb en het werkt niet zoals ik gedacht had. Dus stapje voor stapje, ik heb tijd genoeg....

Het eerste wat ik aan pas is de voorziening die Kymco gemaakt heeft om aan de milieunormen te voldoen. Dit doen ze door een katalisator in de uitlaat te verwerken en een deel van de uitlaatgassen terug te voeren naar de inlaat om nog eens verbrand te worden. Dit zal best prima werken als dit nieuw is maar als dat blokje een paar duizend kilometer heeft gelopen en de inlaatklep zwaar is vervuild door uitlaatgas zet ik daar vraagtekens bij. Het is mede daarom dat ik die omleiding eraf wil hebben.

Het gaat om dit deel:

Dit deel zit gemonteerd tussen de uitlaat, leidingkjes over het kleppendekzel en het inlaatspruitstuk. Wat ik dus nu moet doen is het deel op de cilinderkop afdekken met een dekseltje

en het inlaatdeel aan het spruitstuk ook dichtmaken en dat heb ik al gedaan door het gewoon dicht te solderen. Voordeel is dat ik het altijd ongedaan kan maken.

hier nog open

en nu dicht gesoldeerd.

en hier het filmpje:

LET OP: als je dit doet modificeer je het blokje zodanig dat het niet meer door een eventuele APK keuring komt.

Daarbij zag ik ook dat de pijpjes van de slangaansluiting op het spruitstuk ver in het inlaatkanaal staken en dat geeft ongewenste wervelingen voor de inlaatklep en dus heb ik dat ook weg gehaald door het pijpje weg te slijpen voor zover dat naar binnen stak en het weg geslepen vlak later even te polijsten. Is nu volkomen glad in het inlaatkanaal. Verder heb ik tevens gekeken of het inlaatspruitstuk precies op de cilinderkop pastte en dat is nu ook gepolijst en pas gemaakt. Nu ga ik dat eerst weer in elkaar steken om te testen voor ik verder ga.

Bron van mogelijke problemen die je zelf kunt verhelpen of voorkomen

Op het inlaatspruitstuk zitten twee slangetjes. Het ene slangetje is voor het omlooptraject van uitlaat naar inlaat en het andere slangetje is het vacuumdeel van het benzinekraantje en om dit stukje gaat het. Ik leg even uit waarom......

Vroeger hadden we op de brommer een benzinetank die zich boven het motortje bevond en dat had een benzinekraantje. Daar kon je makkelijk bij dus dat werkte prima toen, je kon de brandstof afsluiten als je de brommer weg zette en dat willen we nog steeds maar nu op de scooter is dat moeilijker geworden want waar zetten we dat kraantje dan neer zodat we er wel bij kunnen. Daar hebben ze wat op gevonden, onder de tank zit een klein dingetje met drie aansluitingen en dat is de kraan nu.

Op het eerste deel zit een slangetje dat op de tank aangesloten is en hier komt benzine door. Op dit traject zit tevens een benzinefilter en dat moet je bij tijd en wijle reinigen en dat kan met perslucht. Is ook voorgeschreven door Kymco in het werkplaatshandboek. Wel uitkijken dat je dat niet met teveel druk gaat doen. Een fietspompje is prima...of het filter vernieuwen, kost niet zoveel dus ook een mogelijkheid. Je kunt zelfs kiezen voor een filter dat uit elkaar gehaald kan worden zodat het reinigen beter gaat. Dan gaat er een slangetje naar de carburateur. Het derde deel is een vacuümslangetje en dat zit via een verdeelstukje op het inlaatkanaal. Hier gaat het om, als dit slangetje oud is bestaat de mogelijkheid dat dit gaat lekken en dat houd in dat de benzinetoevoer beperkt wordt of dat de kraan zelfs niet meer geopend wordt. Motortje gaat slechter lopen of loop in het geheel niet meer.

Je kunt dit heel eenvoudig voorkomen door dit slangetje 1 keer per jaar te vernieuwen en gelijk het benzinefilter te reinigen. Hierdoor voorkom je problemen in de benzinetoevoer in plaats van ze op te moeten lossen en daar hou ik van. Ikzelf vernieuw alle benzineslangetje regelmatig omdat lekken in een benzineleiding brandgevaar op levert. Zoals ik al zei, voorkomen is beter dan repareren.

Offline Bjorn

• KTN Lid
  • **
  • Leeftijd: 47
  • Rijdend op een:
    Kymco New Dink
« Reactie #24 Gepost op: 02-januari-2015, 21:29:12 »
Het second air systeem van een kymco werkt volgens mij anders. De uitlaat gassen worden niet nog een keer de cilinder door gestuurd. Het dient er alleen voor om extra lucht in de uitlaat te zuigen om onverbrande benzine alsnog te laten verbranden. De aansluiting op het spruitstuk is er enkel voor om de klep in de zwarte ton open en dicht te laten gaan.

Pagina 3-13 va het werkplaats handboek van de New Dink:
The secondary air supply system introduces filtered air into exhaust gases in the exhaustport. The secondary air is drawn into the
exhaust port whenever there is negative pressure pulse in the exhaust system. This charged secondary air promotes burning of the unburned exhaust gases and changes a considerable amount of hydrocarbons and carbon monoxide into relatively harmless carbon dioxide and water.

Het secondary air supply system voegd gefilterde lucht bij de uitlaat gassen in de uitlaatpoort. De toegevoegde lucht wordt in de uitlaatpoort gezogen als er een negatieve druk puls ontstaat in het uitlaat systeem. De toegevoegde lucht bevorderd de verbranding van onverbrande uitlaat gassen en verlaagd het hoeveelheid CH en CO (slecht voor het milieu) aanzienlijk door het om te zetten naar CO2 en H2O (beter voor het milieu).

vraagjes over aanschaf kymco snorscooter vp50

Gestart door viper

Reacties: 4
Gelezen: 2969
Laatste bericht 11-mei-2016, 10:47:58
door viper
KYMCO ABS versus geen ABS

Gestart door RSAK550

Reacties: 0
Gelezen: 1828
Laatste bericht 13-juni-2015, 12:13:56
door RSAK550