Kymco Tourclub Nederland Kymco Tourclub Nederland maakt gebruik van cookies.
Om de cookie te accepteren klik hier, of login geen lid? registreer je hier..
Op dit moment:
  • Olie van Aktion.....ja of nee. 4 1

Auteur Topic: Olie van Aktion.....ja of nee.  (gelezen 10859 keer)  Deel 

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Geslacht: Man
  • Wie z'n eigen weg gaat wordt niet gauw ingehaald
  • Rijdend op een:
    RSAK550
Olie van Aktion.....ja of nee.
« Gepost op: 14-juli-2014, 15:36:35 »
Hoi mensen,

Ik heb even gewacht met een uitleg over de te gebruiken motorolie in het algemeen en de olie van Aktion in het bijzonder omdat ik eerst de storm wilde laten luwen. Ik heb alle berichten over dit onderwerp door gelezen, ook op het andere forum, en iedereen had zijn mening maar niemand gaf nu precies aan waarom hij dat vond....over het algemeen komt dat op mij zo'n beetje gevoelsmatig over, zoiets als....Aktion...goedkope olie dus dat kan nooit goed zijn maar met betere argumenten het waarom omschrijven, dat heb ik dus niet gezien. In mijn beleving is de vraag van de vraagsteller dus niet beantwoord...ik zal het onderwerp "welke olie mag en kan ik veilig gebruiken in mijn Kymco" dus voor eens en altijd omschrijven.

In principe komt het korte antwoord hier op neer: Gebruik altijd de olie die de fabrikant voorschrijft.....zie instructieboekje...hiermee is de vraag welke olie gebruikt kan worden beantwoord  en kun je de rest gewoon negeren. Wil je meer over de te gebruiken olie weten, lees dan het lange antwoord.

De 4-takt motor.

Motorolie zorgt niet alleen voor de smering van de motor maar ook voor de koeling van de 4 takt, verbrandingsresten absorberen, zuren neutraliseren, geluid dempen en hitte en vuildeeltjes afvoeren en daarbij ook de glijdende onderdelen van elkaar houden, ook als die met veel kracht op elkaar worden gedrukt. Het principe hierbij is dat hoe dikker de olie is, hoe sterker de smeerfilm en dat klopt maar vaak denken mensen daarbij dat dikke olie beter smeert dan dunne maar dat is dus niet echt zo. Hoe dunner de olie namelijk is, hoe vlugger hij wordt rondgepompt en dus kan hij meer vuil en sneller de warmte afvoeren. Een tweede voordeel is dat dunne olie minder wrijvingsverliezen geeft dan dikke olie en dat vindt je terug in het brandstofverbruik maar dit is zo weinig dat ik dat nooit heb kunnen berekenen.
Als je het bovenstaande goed op je in laat werken zie je al dat de fabrikant voor een dilemma staat. Hij moet een olieviscositeit kiezen en de motor daarbij zodanig ontwerpen dat alles goed wordt gesmeerd terwijl ook de andere taken moeten worden gegarandeerd. Voor het een moet de olie dik zijn en voor het ander dun. Het helpt hem wel als hij kiest voor volsynthetische olie want die kan bij een dunnere viscositeit dezelfde smeerfilm halen als een dikkere minerale olie. Je hebt het dan wel over een olie met steeds dezelfde temperatuur en dat is ook in de praktijk anders, die wisselt namelijk en warme olie is dunner dan dikke olie. Kies je dan voor een olie die warm de juiste viscositeit heeft dan is hij koud weer te stroperig. Nu hoeft er bij een koude motor weinig warmte worden afgevoerd en we willen graag dat de motor zelfs snel wordt opgewarmd dus zou die trage stroperige koude olie hiervoor geschikt zijn, er wordt immers weinig olie rondgepompt dus ook weinig warmte afgevoerd maar nu ontstaan er andere problemen, door de dikte kan de olie slecht worden rond gepompt dus is het mogelijk dat bepaalde delen waaronder de krukaslagers en bovenliggende nokkenassen niet op tijd van olie worden voorzien. Verder kan de olie dan ook nog stollen, er drijven dan vlokken in rond en die verstoppen het oliefilter. Als je dit dus 's winters ziet weet je nu wat te doen.....
Weer even terug naar de olie met wisselende temperatuur. Om dat op te vangen voegt de fabrikant een viscositeitsindexverbeteraar toe. Dit is een stof waarvan de moleculen zich bij lagere temperaturen oprollen zodat er weinig wrijving wordt veroorzaakt en bij hoge temperaturen rollen ze zich uit tot slierten die moeilijk langs elkaar glijden dus de olie wordt stroperiger. Hiermee zorg je dus dat de stroperigheid van de olie bij hogere temperaturen minder hard afneemt. Dit wordt aangegeven bv als 10W-40. Dat wil dus zeggen dat de olie koud een dikte heeft van een 10 SAE gradatie olie en bij 100 graden Celsius een dikte heeft van een 40 SAE gradatie olie. Daarom noemen ze deze soort olie een Multigrade-olie.
Hoe “dik” een motorolie is kun je aflezen aan de SAE nummers op de fles.  Een 10W-40 olie is bij warme motor dus even dik als een 5W-40 olie. Bij een koude motor is de laatste olie dus wel dunner dan de eerste. Deze dunne olie wordt dus vlugger rondgepompt bij koude motor en smeert deze dus bij koude motor beter dan een 15W-40 olie. Een 5W olie is bij lage temperaturen beter dan een 10W olie. Met deze waarde bepaal je dus hoe goed de smering op gang komt bij een koude motor. Daarom kun je als je 's winters door rijdt beter kiezen voor een lage winter viscositeit, dit is dus de stroperigheid van de olie, dus een 5W-40 als de fabrikant een 10W-40 voor schrijft. Klinkt eng maar bedenk wel 2 dingen, bij een warme motor zijn beide oliesoorten even dik terwijl de 5W olie bij lage temperaturen nog altijd dikker is dan een warme 10W-40 olie.
Natuurlijk is dat gebruik van dunnere olieen alleen mogelijk als de smeerfilm sterk genoeg is en met de huidige half-synthetische en vol-synthetische is dat nu gelukkig wel mogelijk. Deze hoge smeerfilmsterkte is zo hoog dat nieuwe motoren niet eens goed inlopen als je te vroeg vol-synthetische motorolie gebruikt. Daarbij moet je wel letten op de code op de fles, achter de letters API. De codes lopen van SA t/m SM. SA-motorolie is van de minste kwaliteit maar altijd nog vele malen beter dan de olie uit de jaren ’70. SM-motorolie is de olie van de beste kwaliteit. Je zul je bij bromfietsen met een natte koppeling, een koppeling in een oliebad dus, zelden een motorolie aantreffen met een kwalificatie die verder gaat dan SG. Voor hogere kwalificaties zijn namelijk wrijvingsverlagende dopes nodig en daar gaan die koppelingen in oliebad behoorlijk van slippen. Daarom dus ook nooit een auto-olie in bromfiets of scooter gebruiken.
Als je dus een goede olie wilt uitzoeken kijk ik meestal naar een merkolie van goede kwaliteit en dus een vol-synthetische of half-synthetische olie met minimaal een SG- en JASO MA1 kwalificatie. Een JASO MB is een olie speciaal bedoeld voor bromfietsen en scooters met een droge koppeling. Voor de dikte kijk je in het instructieboekje. Rijd je grote afstanden op straat, en dat doen we in dit forum toch allemaal, dan kies je het tweede getal op de fles laag. Doe je veel korte afstanden dan kies je het getal wat hoger omdat ik de loop der tijd door condens en brandstofresten de olie verdund raakt. De motor komt immers dan nooit op bedrijfstemperatuur. In barre winteromstandigheden kies je het W-getal zo laag mogelijk, de olie is dan immers eerder bij alle te smeren onderdelen en dus blijft slijtage dan beperkt.

Additieven of toevoegingen

Olie moet dus goed smeren en dat doet de olie zelf al vrij aardig maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarom worden er door de fabrikant aparte stofjes toegevoegd om bv de hechting met metalen te verbeteren of om de slijtage te beperken of om een hogere weerstand tegen vlaktedruk te krijgen of om de wrijving te verminderen. Deze stofjes worden dopes genoemd en zijn ook los verkrijgbaar. Er zijn er echter heel veel van en sommige heffen elkaar op of werken elkaar tegen. Daarom ben ik zelf tegen het extra toevoegen van additieven. Vergis je hierin niet, buiten de bovenstaande additieven zitten er ook andere stoffen in die bv vuildeeltjes oplossen, of een corrosieremmer is toegevoegd zodat de metalen niet gaan roesten of bacterieremmers zijn toegevoegd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vergis je niet, moderne motorolie bestaat voor een kwart uit deze additieven, bedenk dit goed voor je zelf zomaar wat extra toe gaat voegen.

Zo, als je het tot hier allemaal gelezen hebt, petje af en het zal je wel duizelen nu dus onthoud boven alles:
Beter een “verkeerde” olie dan GEEN olie.

Hier ook nog wat info over welke kreten je op de fles olie of kan olie kunt vinden...en deze informatie heb je nodig als je de Aktion olie op kwaliteit wilt beoordelen. Ik ga dat verhaal niet nog eens schrijven dus vandaar deze hyperlink......

http://www.kymco-tourclub-nederland.nl/smf/index.php/topic,5166.msg50068.html#msg50068

en tot slot, ik ben een tevreden gebruiker van de Aktion olie.....ik ververs alleen wat vaker dan voor geschreven door Kymco maar dat kan makkelijk voor die prijs.

Offline Ton

• KTN Lid
  • Leeftijd: 75
  • Motorscooter MP 3 - 500 cc
Re: Olie van Aktion.....ja of nee.
« Reactie #1 Gepost op: 14-juli-2014, 20:12:08 »
Ruud_Sint,

Een goede en degelijke uitleg over de te gebruiken olie  voor onze scooters.
Jou kennis van zaken en de verhandeling hierover geeft hierbij een goed inzicht waarop we moeten letten.

Chapeau hiervoor.

GEZELLIGHEID KENT GEEN TIJD.

Offline petraruth

• KTN Lid
  • **
  • Rijdend op een:
    New Dink 2011
« Reactie #2 Gepost op: 14-juli-2014, 21:03:26 »
Iik gebruik tegenwoordig ook de action olie. 10W40 half synthetisch.
Hiervoor had ik belray olie. Volgens de kenners een van de beste maar wel 9 x duurder dan de action olie.
Rijden geen verschil.
Verbruik geen verschil.
Doe we iets vaker verversen maar voor deze prijs geen probleem.
Vandaag 150 km getuft met mijn new dinkie en loopt prima.
Tevreden Kymco New Dink en Zündapp gts 50 type 529 rijder

Offline Leonard

• KTN Lid
  • **
  • Leeftijd: 53
  • 'carpe diem'
  • Rijdend op een:
    Kymco People S 50 cc 4t Kymco People S 300i Kymco People S 125cc Kymco New Sento 50i
« Reactie #3 Gepost op: 14-juli-2014, 21:35:51 »
Bedenk ook dat deze motoren in Azie en waar dan ook ter wereld mochten willen dat ze Action-olie kregen..............Wij hebben een luxe-probleem dat we kunnen kiezen; in Azie gaat er nog net geen loempiavet in................

Antoon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14-juli-2014, 22:21:35 »
NEEN NEEN NEEN.,Wel een scooter kopen van 2600 Euro, en dan besparen op  olie.
Reken even uit wat dit per jaar uitmaakt...Dit is dom héééél dom.
Smeer wat olie op een stuk metaal en wrijf er met een ander stukje metaal flink overheen, blijft niets van zitten.
De betere olie castrol - power -etc,etc, doet dit niet en blijft een flink deel van zitten.
kun je nagaan wat er in het carter gebeurd, weinig smering met de daarop volgende problemen.
Stel deze vraag maar eens in een goede motor/scooter zaak. als het mogelijk is zullen zij het wel aan de onderdelen kunnen laten zien.
Bij ons in de zaak in ieder geval wel...
Dus je bent gewaarschuwd!!!!..Geen Aktion/Gamma/Praxis olie..
Met de keuze olie van de fabrikant zit je altijd goed, ook wat betreft garantie..

Offline RSAK550

• KTN Lid
  • Wie z'n eigen weg gaat wordt niet gauw ingehaald
  • Rijdend op een:
    RSAK550
« Reactie #5 Gepost op: 15-juli-2014, 15:12:20 »
@Antoon.....je hebt gelijk. Ik zal het begrijpelijk uitleggen

@ en voor alle andere lezers moet ik me verontschuldigen omdat ik niet volledig geweest ben met mijn uitleg. Als je het verhaal GOED leest heb ik het puur over de 4-takt motor en Antoon heeft 2-takt motoren. Een heel verschil....ik zal het uitleggen maar je ziet nu dus wel hoe een discussie kan ontstaan die eigenlijk nergens op slaat. Het was in dit geval appels (4-takt) met peren (2-takt) vergelijken.

De 4-takt motor.

Om volledig en begrijpelijk te zijn leg ik even uit wat het grote verschil tussen de 4 en 2 takt qua smering is. De 4-takt heeft een carter waar olie in zit, dit bevind zich meestal onder de krukas maar dat hoeft niet. Het komt gewoon het meeste voor en is wel zo bij mijn Agility 4-takt. De olie wordt vanuit het carter naar de krukas en drijfstang lagers gepompt door een oliepomp. Daarbij zorgt deze pomp ook dat de (bovenliggende) nokkenas gesmeerd wordt evenals de tuimelaars en klepstelen. Daarbij krijgt de nokkenasketting natuurlijk ook zijn deel. Omdat je rijdt wordt de olie ook tegen de draaiende krukas gesmeten zodat deze de olie ook lekker onder tegen de zuiger kan gooien en de cilinderwand ook even mee neemt. Kortom, het is een waar smeerfestijn waarbij ik opmerk dat overal waar deze olie ook komt dit NIET in de cilinder is waar de verbranding plaats vind. Met andere woorden waar benzine komt, komt geen olie en andersom ook. Het deel waar de verbranding plaats vind is volkomen gescheiden van het overige motordeel.

De 2-takt motor.

Als we naar de 2-takt kijken en we nemen voor het makkelijke even een oude motor dan zien we meteen dat deze mengsmering heeft. De 2-takt olie die we toevoegen aan (LEES VERDUNNEN MET) de benzine heeft meestal geen SAE referentie zoals de 4-takt deze wel heeft. Ook is er geen Multigrade olie voor de 2-takt. Als we nu de motor laten draaien en we hebben de olie met de benzine gemengt dan gaat deze mengsmering door de carburateur naar de inlaatpoort in de cilinder en komt vervolgens in het carter terecht. Daar worden de lagers van de krukas en drijfstang gesmeerd en tevens de cilinderwand. Zodra de zuiger nu naar beneden gaat wordt het mengsel dat in het carter onder de zuiger zat door de poorten aan de zijkant van de cilinder boven de zuiger geperst en daar tot ontbranding gebracht als de zuiger weer omhoog is gegaan en er dus weer een vers mengsmeringmengel onder de zuiger aanwezig is. Als laatste voeren we dit verbrande mengsel af door de uitlaat.

Je ziet dus dat de olie in dit geval ook in de verbrandingsruimte komt en dit is essentieel anders bij de 4takt waar dit niet het geval is. Dat is tevens de reden dat een 2-takt uitlaat na verloop van tijd dichtkoekt en een 4-takt hier geen last van heeft.

De olie

In het bovenstaande geval heb ik de mengsmeringvariant als voorbeeld genomen maar de basis is hetzelfde als de 2-takt motor is uitgerust met een oliepomp zoals bv de Grand Dink die heeft. In dat geval gooi je de olie in een tankje in plaats van door de benzine te mengen en zorgt de oliepomp er voor dat de lagers gesmeerd worden. Maar zodra dit gedaan is moet die olie ergens naartoe en komt deze olie vanuit de krukaslagers in het carter waar het vervolgens vermengd wordt met de benzinedampen aldaar, de zuiger smeert en vervolgens door de verbrandingskamer (cilinder) naar de uitlaat afgevoerd wordt.

Je ziet nu dus ook meteen dat er aan deze olie heel andere eisen gesteld worden dan aan de 4-takt olie die ik in het eerste bericht omschreef. Als we nu alle door mij geschreven info bij de hand nemen en ik mezelf aan de hand van deze info de volgende vragen stel:

- Zou jij voor jouw Agility 4-takt motor gekwalificeerde maar goedkope olie kopen en deze vervolgens in de Agility gebruiken dan zeg ik ja. In mijn omstandigheden doe ik dat met een gerust hard. De reden is dat het motorblokje eenvoudig werkt en dus relatief goedkoop is. Het blokje wordt ook niet buitensporig belast dus doe ik dat met een gerust hard.

- Zou jij voor een Agility 2-takt motor gekwalificeerde maar goedkope olie kopen en deze vervolgens gebruiken dan zeg ik nee. De reden daarvoor is eenvoudig. Ik neem weer de mengsmering als voorbeeld. Dit kun je vergelijken met bv het verbruik van de genoemde Grand Dink. Ik mengde vroeger de olie benzine verhouding 1 : 50 wat wil zeggen dat er 1 deel olie in 50 delen benzine zit. In 1 liter benzine (1000 cl) zit dus 50 cl olie. Als ik nu 30 kilometer ga rijden heb ik ongeveer 1 liter benzine verbruikt en dus 20 cl olie. Stel nu dat ik hier 45 minuten over gedaan heb en het motorblokje steeds 6000 toeren per minuut heeft gemaakt. Dan is de krukas dus 45 x 6000 keer rond geweest en heeft de krukas hiervoor dus slechts 50 cl olie gekregen. Per minuut heeft deze krukas dus iets meer dan 1 cl olie verbruikt maar is dus wel 6000 keer rond geweest. Als je hier even bij stilstaat vraag ik me af waarom dat zo lang heel blijft. Als je er dan ook even bij stil staat dat er in die minuut en de 6000 omwentelingen van de krukas de zuiger ook 6000 keer op en neer geweest is en dus ook 6000 keer van richting is veranderd, op en neer.......als je nu de zuigerslag weet kun je heel gemakkelijk de gemiddelde zuigersnelheid uit rekenen en je zult schrikken als je dat gedaan hebt. Je ziet dus nu meteen dat de 2-takt een heel andere smering nodig heeft dan de 4-takt in z'n oliebadje.....

Ik zou om dezelfde redenen ook geen goedkope olie in een racemotor mikken ( veel te hoge belastingen) en ook niet in mijn auto omdat dat blokje veel gecompliceerder in elkaar steekt dan het Agility blokje.

Samengevat:

Welke olie je kunt gebruiken is dus helemaal afhankelijk welk type motor je hebt en hoe je deze gebruikt. Je gaat daarbij uit van de kwalificaties van de olie en niet van het merk. Ik heb in het hele verhaal dus ook nooit gezegd dat olie van Aktion qua kwalificatie vergelijkbaar is met de olie van Castrol. Helemaal niet maar ik zeg wel dat de olie van Aktion voor gebruik in mijn 4-takt blokje voldoende is gekwalificeerd. Hert gaat dus echt om de kwalificatie van de olie en NIET om het MERK.
Even een extreem voorbeeld, als ik cardanolie van Castrol in mijn 2-taktblokje gooi, gaat hij geheid stuk. Het merk is goed maar de kwalificatie deugt voor geen meter. Denk dus na hoe je het blokje gaat belasten en welk type motor je hebt en onder welke omstandigheden deze werkt voor je een keuze maakt.

En tot slot is de werking van de 4-takt en alle smeringzaken daar omheen de oorzaak dat ik altijd bewust kies voor 4-takt en 2-takt helemaal aan mij voorbij laat gaan. Je kunt je nu ook goed voorstellen waarom de gemiddelde levensduur van een 2-takt korter is dan een vergelijkbare 4-takt. (zie smering)

Briljant eenvoudige tip voor schonere olie

Gestart door Peter uut Grunn

Reacties: 2
Gelezen: 2282
Laatste bericht 10-december-2013, 22:23:58
door arievanloon
Olie verbruik

Gestart door p.rolfes

Reacties: 1
Gelezen: 2334
Laatste bericht 03-april-2012, 21:23:18
door e.looijenga