Op dit moment:
  • Verkeersregels bromfiets & snorfiets Duitsland 5 1

Auteur Topic: Verkeersregels bromfiets & snorfiets Duitsland  (gelezen 39807 keer)  Deel 

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Amendoim

  • Beheerder STN
  • KTN Lid
  • ****
  • Berichten: 292
  • Locatie: Leiderdorp
  • Geslacht: Man
  • Rijdend op een:
    Grand Dink S Titanium 2011
Verkeersregels bromfiets & snorfiets Duitsland
« Gepost op: 14-juni-2013, 12:52:57 »

Met zoveel nieuwe leden en mogelijke tourders is het wellicht handig om de verkeersregels in de landen waar we doorheen zouden kunnen komen, eens uit te pluizen en ook op ons forum te vermelden zodat niet iedereen zich wezenloos hoeft te zoeken op het internet.

In navolging dus van mijn eerdere topic inzake Denemarken, dan nu de regels voor Duitsland voor ons snorders en scooteraars :


- in Duitsland heet een 45 KM/u bromfiets of scooter een Moped, Roller of Kleinkraftrad en hiervoor gelden dezelfde verkeersregels als voor motoren (soms aangegeven door middel van aparte borden voor motoren); een bromfiets mag echter niet op auto(snel)wegen rijden

- in Duitsland heet een snorfiets of snorscooter een Mofa en hiervoor gelden dezelfde verkeersregels als voor een fiets

- de maximum toegestane snelheid voor een standaard bromfiets of scooter is 45 KM/u

- de maximum toegestane snelheid voor een snorfiets of snorscooter is 25 KM/u

- aan een bromfiets mag een aanhangwagen worden gekoppeld (niet aan een snorfiets)

- voor het berijden van zowel een bromfiets als een snorfiets heb je minimaal een AM rijbewijs nodig; een auto- of motorrijbewijs is niet verplicht

- de zogenaamde Groene Zones (Umweltzone) in vele Duitse steden, waar je op bepaalde dagen of tijden met de auto of de motor, of met bepaalde voertuigen helemaal niet naartoe mag of in mag rondrijden, gelden niet voor bromfietsen en snorfietsen : daar mag je gewoon altijd rijden (en heb je dus ook geen ontheffingsvignet voor nodig zoals sommige auto's en motoren dat wel nodig hebben)

- snorfietsen mogen binnen de bebouwde kom alleen op een fietspad rijden als het ronde blauwe bord ‘Fietspad’ is voorzien van een onderbord met de afbeelding van een snorfiets; zij mogen echter ook op de rijbaan rijden.

- buiten de bebouwde kom mag altijd van het fietspad gebruik worden gemaakt; wanneer de snorfiets met de pedalen wordt voortbewogen, is dit zelfs verplicht.

- bromfietsen mogen alleen van de rijbaan gebruikmaken en niet van fietspaden (auto's en vrachtauto's houden heel goed rekening met bromfietsen want daar zijn ze aan gewend)

- bromfietsen mogen geen gebruik maken van de rijbaan (1) op de Autobahn, (2) op de autoweg, aangegeven door middel van een vierkant blauw bord met daarop een witte afbeelding van een auto, (3) indien aangegeven d.m.v. een rond verbodsbord met rode rand met daarop een afbeelding van een bromfiets (bij sommige tunnels en bruggen bijvoorbeeld)

- buiten de bebouwde kom mogen zowel bromfietsen als snorfietsen (en wandelaars) gebruik maken van de 'vluchtstrook' langs de doorgaande wegen, de zogenaamde Mehrzweckstreifen, tenzij anders aangegeven door middel van verbodsborden en in bovengenoemde gevallen

- bromfietsen MOGEN buiten de bebouwde kom gebruik maken van een fietspad (maar is niet verplicht) indien onder het blauwe bord met afbeelding van een fiets of voetganger tevens een wit klein bordje met een afbeelding van een bromfiets of met de woorden Moped Frei aanwezig is; is een dergelijk bord niet aanwezig, dan is het verboden voor bromfietsen om van het fiets- en wandelaarspad gebruik te maken en moet je op de openbare weg rijden

- het is verboden in Duitsland van de vluchtstrook langs een doorgaande weg gebruik te maken indien men stil komt te staan vanwege een lege tank : zorg er dus voor dat de tank gevuld is, anders volgt een boete bij controle door de politie

- het dragen van een helm is verplicht ZOWEL voor bromfietsen als snorfietsen (!)

- het vervoeren van passagiers is alleen toegestaan als er een handgreep en voetsteunen aanwezig zijn en het verkeer niet wordt belemmerd

- kinderen die jonger zijn dan 7 jaar mogen alleen in een kinderzitje worden vervoerd, mits tevens voorzien van steunen voor handen en voeten

- bromfietsen zijn verplicht om ook overdag dimlicht te voeren

- brandstof : in Duitsland is alleen nog ongelode brandstof te verkrijgen (Bleifrei); Euro 95 heet daar Super, Euro 98 heet Super Plus en natuurlijk diesel; Duitsland kent nog een Brandstof, te weten : Super E10 : deze bevat 10 % ethanol alcohol en is in het algemeen niet geschikt voor bromfietsen !

- in Duitsland geldt een alcoholimiet van 0,08 promille waarmee je mag rijden, dat is minder dan in 1 alcoholische consumptie zit; bestuurders die het rijbewijs minder dan 2 jaar in het bezit hebben mogen sinds de zomer van 2007 in het geheel geen alcohol drinken bij deelname aan het verkeer

- snelheidscamera's flitsen in Duitsland vanaf de voorkant : voor tweewielers lijkt dat gunstig want dan registreren ze je nummerbord niet en dus kun je geen boete krijgen maar dit gaat men binnenkort veranderen juist vanwege de enorme hoeveelheid verkeersovertredingen door gemotoriseerde tweewielers : dan word je zowel van voren als van achteren geflitst

Algemene opmerkingen :

- in Duitsland kennen ze ook de ROLLERBANK (of rollenbank) en voornamelijk in en rond de grote steden wordt er regelmatig gecontroleerd; in Duitsland gelden dezelfde regels met betrekking tot opvoeren als in Nederland en eenmaal daar, val je onder de Duitse wetgeving en word je conform gestraft en in Duitsland zijn ze strenger dan in Nederland

- de boetes in Duitsland zijn lager dan hier maar de politie is wel veel strenger, ook met controles : wegrijden van een Duitse politie-controle of proberen te ontkomen is het laatste wat je moet doen, hierop staan strenge straffen

- in tegenstelling tot in Nederland : als je in Duitsland in GROEPSVERBAND rijdt, dan is de VOORRIJDER volledig AANSPRAKELIJK voor alles wat er gebeurt met de overige leden van de groep in zoverre dat verkeersovetredingen met mogelijke ongelukken als gevolg betreft; veroorzaakt een ander in je groep achter je dus een ongeluk, kun jij als voorrijder aansprakelijk gesteld worden en het spreekwoordelijke haasje zijn

- wanneer je in Duitsland met een bromfiets buiten de bebouwde kom op de openbare weg rijdt met een echte vluchtstrook ernaast, is het niet de bedoeling dat je de doorgetrokken witte lijn overschrijdt; dit is strafbaar en krijg je een boete voor. Echter, indien je dit doet om sneller verkeer van achterop voorbij te laten gaan (en daarna weer terug gaat), wordt hier niet zo streng op gelet

- in voormalig Oost Duitsland is het veel rustiger op de doorgaande wegen dan in voormalig West Duitsland (met uitzondering van de regio Berlijn) en de kwaliteit van de wegen is net zo goed als bij ons; ook is mij persoonlijk opgevallen dat in voormalig Oost Duitsland veel minder politie op de doorgaande wegen is


PS : persoonlijke opmerking : intussen heb ik heel wat kilometertjes in Duitsland liggen met 2 x er dwars doorheen van oost naar west, naar het noorden en weer terug en een zeer uigebreide Moezeltrip, waarbij ik ook heel wat politie ben tegengekomen maar geen een keer aangehouden ben, ondanks ongetwijfeld onbewuste verkeersovetredingen; ook een rollerbank heb ik nog nooit gezien maar uit gesprekken met diverse Duitse scooterfanaten onderweg blijkt dat de politie regelmatig en streng controleert. Misschien heb ik geluk gehad of is het niet zo streng als het allemaal lijkt.


Bron 1 : http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_3&themaId=BEST_P_61
Bron 2 : http://www.ansv.nl/wetgeving-en-verkeer/regels-in-het-buitenland-voor-scooters-en-brommers-in-europa/duitsland/
Bron 3 : http://www.brommerforum.nl/showtopic/48014
Bron 4 : http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/regels-duitsland-gesteld-alcohol-gebruik.172569
Diverse bronnen verspreid over het internet en input van diverse Kymco collega's en scooteraars onderweg in Duitsland


Correcties of aanvullingen ? Graag !   :haha:





To boldly scoot where many have gone before...

ben

  • Gast
Re: Verkeersregels bromfiets & snorfiets Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 14-juni-2013, 13:55:40 »
Hallo een zeer uigebreid verslag volgens mij klopt alles behalve van dat er achter een snorfiets geen aanhanger mag waarschijnlijk is dit ook zo maar ik woon hier in bergen (limburg) 6 km van de duitse grens rij heel veel in duitsland al zowieso om daar de benzine te halen  kost daar 1.51 en ik zie heel regelmatig mofa,s dus snorfietsen rijden met aanhanger en de duits polizei zie ik er nooit een aanhouden kan natuurlijk ook zijn dat ze het oogluikend toestaan het is in ieder geval geen probleem verder kun je beter in duitsland toeren dan nederland rijd relaxter grusse aus bergen

Offline Amendoim

  • Beheerder STN
  • KTN Lid
  • ****
  • Berichten: 292
  • Locatie: Leiderdorp
  • Geslacht: Man
  • Rijdend op een:
    Grand Dink S Titanium 2011
Re: Verkeersregels bromfiets & snorfiets Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 15-juni-2013, 01:14:22 »

Dat is heel goed mogelijk Ben, ik vond de verwijzing alleen specifiek met betrekking tot bromfietsen en niet voor snorfietsen, vandaar de vermelding zoals die staat.

Proberen kan je het natuurlijk altijd en indien het gedoogd wordt, geen probleem   :haha:

En is het niet correct wat ik schreef, dan is dat bij deze rechtgezet   :haha:

Maar ja.... zelfs al mag het.... is het handig, een aanhanger achter een snorfiets door de bergen heen zoals de Eifel ? Kan heel gevaarlijk zijn met de beperkte kracht van een 25KM/u machine....

Van ondereeeeeen !!!   :big_smile:

To boldly scoot where many have gone before...

Offline thomas

  • KTN Lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Locatie: Palatinate
  • Geslacht: Man
  • Rijdend op een:
    Xciting, Yager GT
Re: Verkeersregels bromfiets & snorfiets Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 25-februari-2018, 17:30:30 »
- in Duitsland geldt een alcoholimiet van 0,08 promille waarmee je mag rijden, ...No
(Typo. Old limit was 0.8 )
Nieuwe limieten: 0.3 / 0.5 / 1.1 °/00.
Vanaf 1.1 is het altijd een strafbaar feit, vanaf 0.3 kan het een strafbaar feit zijn (met een extra gevaarlijke fout).
Van 0.5 fine 500-3000€.
Best Regards,
Thomas